Concentraties

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 16

Concentraties

Hé daar.

Ik zit met een probleempje.

Ik heb problemen met het bereken van molariteiten (concentraties)

Het is namelijk zo dat stel je heb ph 2 van HCL hoeveel mol is dat dan.

Ik dacht [H+]= 10^- ph er komt dus 100 mol/liter uit. Betekend dat dan dat de molariteit 100 is?

Of stel je heb de molaire massa en daarbij heb je 100 Ml water hoe bereken je daar uit de mol?

Ik snap het niet helemaal meer. :cry:

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Concentraties

je vergeet dat er een minnetje in die berekening staat. Die min betekent dat het antwoord 0.01 wordt. En de H+ concentratie is dan dus ook 0.01M.

Als je een molaire massa hebt, en een aantal gram, bereken je eerst hoeveel mol je hebt en dan deel je dat aantal mol door het volume in liters om mol/liter uit te krijgen.

Berichten: 16

Re: Concentraties

Is ook zo! :oops: Is dat dan de M van HCL of alleen H+?

Maar hoe bereken je dan het aantal mol als je molaire massa hebt. Want dat is g/mol

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Concentraties

KimmK schreef: Is ook zo! :oops: Is dat dan de M van HCL of alleen H+?

Maar hoe bereken je dan het aantal mol als je molaire massa hebt. Want dat is g/mol
Van allebei in dit geval: sterke zuren als HCl splitsen altijd volledig in zuur en geconjugeerde base (het chloride in dit geval) en aangezien 1 mol HCl 1 mol zuur levert, zal 0.02 mol zuur dus van 0.02 mol HCl afkomen.

Zoals ik al zei, daar heb je het aantal gram ook bij nodig. Als je die 0.02M echter naar gram moet omrekenen, zie ik geen probleem. Gewoon vermenigvuldigen met de molmassa.

g/mol * mol/l (molen tegen elkaar wegstrepen zoals je dat op de basisschool hebt geleerd met breuken) en je houdt g/l over.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Concentraties

de hoeveelheid aan mol bereken je uit de massa (in gram) en de relatieve molmassa van het produkt.

stel: je hebt x gram van keukenzout (NaCl) dan kun je heel makkelijk de hoeveelheid aan mol produkt berekenen.



het bekende regeltje van drie kan hierbij nuttig zijn .

Na: 23 g en Cl is 34,45 g. dwz dat 1 mol aan NaCl 23+ 35.45 = 58,45 g bedraagt.

het bewuste regeltje van drie : 58.45 g -> 1 mol zout

xg-> x/ 58,45 mol produkt.

DUS: aantal mol= aantal gram/ rel molmassa.

los je nu deze hoeveelheid produkt op in een bepaald volume dan bekom je de molariteit. Niet vergeten dat molariteit in mol /liter staat.

Dus: uw aantal mol/ volume in liter= molariteit.

groeten

patrick

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Concentraties

patrickvda schreef: de hoeveelheid aan mol bereken je uit de massa (in gram) en de relatieve molmassa van het produkt.

stel: je hebt x gram van keukenzout (NaCl) dan kun je heel makkelijk de hoeveelheid aan mol produkt berekenen.



het bekende regeltje van drie kan hierbij nuttig zijn .

Na: 23 g en Cl is 34,45 g. dwz dat 1 mol aan NaCl 23+ 35.45 = 58,45 g bedraagt.

het bewuste regeltje van drie : 58.45 g -> 1 mol zout

xg-> x/ 58,45 mol produkt.

DUS: aantal mol= aantal gram/ rel molmassa.

los je nu deze hoeveelheid produkt op in een bepaald volume dan bekom je de molariteit. Niet vergeten dat molariteit in mol /liter staat.

Dus: uw aantal mol/ volume in liter= molariteit.

groeten

patrick
Met die verhoudingen kun je werken, maar het is beter als je leert hoe eenheden werken.

gram per liter betekent letterlijk een x aantal gram gedeeld door een y aantal liter. Uiteindelijk krijg je dan gram per liter, ofwel g/l

Als je een afstand wil berekenen uit de snelheid en de tijd die je over die afstand doet, dan doe je toch ook tijd * snelheid?

m/s * s = m. Zelfde principe.

Berichten: 16

Re: Concentraties

jaa dat maak ik dus meestal in een kruistabel en ga kruislings vermenigvuldigen dus bijv. 50g/mol en wil de mol weten van 20 gram dan is het dus 50 | 20

1 |

Dan dus 1*20/50 = aantal mol.

maar wat ik dus niet begrijp is dat je een bepaald aantal liter hebt en een molaire massa en daarvan Mol/liter moet weten. Want er wordt gezegd dat je het aantal gram moet weten maar waar vind je dat? :oops:

Zoals ik van jullie begrijp is Mol/liter een concentratie en gram/ liter ook dus kan ik dat ook doen?

Sorry als ik het fout heb :oops:

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Concentraties

begrijp ik je goed: je kent dus de hoeveelheid in mol of in mol per liter , en je wil weten hoeveel gram dit betekent?.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Concentraties

als je wil weten wat bijvoorbeeld NaCl betekent in mol, dan heb je de tabel van Mendeljev nodig waar deze atoommassa'q allemaal staan vermeld. Hieruit kun je dan de molecuulmassa berekenen.

Is dit je vraag ??

Berichten: 16

Re: Concentraties

Een vraag uit het boek:

Henk wil 2.5 liter van aluin-oplossing maken, waarin 0.23 mol/liter aluin is opgelost.

Aluin heeft de formule KAI(SO4)2*12H2O(s)

A: Bereken hoeveel gram aluin zij moet oplossen?

B: Bereken met hoeveel ml 0,25 M natronloog 1.0 L van deze oplossing kan reageren?

Dit zijn dus de vragen wat ik echt niet snap 8-[

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Concentraties

Wat is de molmassa van aluin? De molecuulformule is je gegeven, met het periodiek systeem kun je dus de molmassa bepalen. Het is trouwens KAl (Kalium aluminium, niet iets met jodide zoals jij met die I wil zeggen).

Berichten: 16

Re: Concentraties

Ja tot daar kwam ik en stel je hebt de molaire massa, heb nu even geen binas bij de hand maar stel het is 84 gram/mol en dan?

Doe je dan 84 gram/mol * 0.23 = 31 Gram/liter en dan 31* 2.5 doen? dus de liters wegstrepen totdat je grammen over houdt?

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: Concentraties

Ahaa, wel: 0.23 mol/liter aan aluin . hieruit is het niet moeilijk om te berekenen hoeveel mol er in die 2.5 liter zal zitten. (als er in 1 liter 0.23 mol zou moeten zitten,dan zit er in die2.5 liter : ................ mol. inderdaad.

Je weet nu hoeveel mol er totaal in die 2.5 liter zal zitten.

Je kunt met de tabel van mendeljev berekenen hoeveel 1 mol aluin weegt (al die atoommassa's optellen).

en met de vorige uitleg moet het toch wel mogelijk zijn om te berekenen hoeveel gram er dient te worden opgelost in die 2.5 liter?

ben je mee tot hier?

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Concentraties

Nou je weet het gevraagde volume en de concentratie van de gevraagde oplossing. Hoeveel mol aluin is daarvoor nodig?

Berichten: 16

Re: Concentraties

Heb mijn reactie net bewerkt hoop dat het goed is..

Reageer