hexaan + ethanol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

hexaan + ethanol

hallo

we hebben pas een proefje op school gedaan om te laten zien dat oplossen en polariteit met elkaar te maken hebben

apolaire stoffen zouden met alle andere apolaire stoffen moet mengen

en polaire met andere polaire stoffen.

toch vonden wij een resultaat wat we niet verwachtten

hexaan en ethanol vormden in eerste instantie een scheidingsvlak, maar na schudden bleken ze toch te mengen

mijn vraag, hoe komt dit :S, hexaan is apolair, en ethanol is polair,

of worden er waterstofbruggen gevormd?

b.v.d geert

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hexaan + ethanol

Je neemt aan dat polair en apolair absolute begrippen zijn; zijn ze dus niet. Hexaan en benzeen zijn beide apolair tegenover water, benzeen is echter polairder dan hexaan om maar een voorbeeld te geven. Ethanol zal ook apolairder dan water zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: hexaan + ethanol

Even voor de duidelijkheid : een alkaan zal geen waterstofbruggen vormen. Daarvoor heb je een waterstof nodig die aan een elektronegatiever atoom dan koolstof zit gebonden, met typische voorbeelden als N-H, O-H en S-H.

Zoals Fuzzwood aangeeft is polariteit geen zwart-wit begrip.

Berichten: 7

Re: hexaan + ethanol

Zoals Derrek zegt zijn er bepaalde groepen nodig om waterstofbruggen te vormen.

Kijk eens naar de structuurformules van de stoffen waarmee je geëxperimenteerd hebt.

Edit: typfoutje

Berichten: 137

Re: hexaan + ethanol

benzeen is echter polairder dan hexaan
Dat lijkt me sterk maar ik heb het voor je opgezocht. De dipoolmomenten van zowel benzeen als hexaan zijn nul. Beiden zijn dus even (a)polair

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: hexaan + ethanol

Heb je daarbij ook aan pi-stacking gedacht? Polairiteit draait niet alleen om dipolen hoor ;)

Berichten: 137

Re: hexaan + ethanol

Heb je daarbij ook aan pi-stacking gedacht? Polairiteit draait niet alleen om dipolen hoor ;)
owja, dat was er ook nog :P

Reageer