Kwallen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 17

Kwallen

Hoi,

Ik heb zojuist in Hoe? Zo? (een tv-programma ivm wetenschappen) een stukje gezien over kwallen en harpoentjes enzo. Nu had ik graag geweten welke stof het gift juist is. (Chemische voorstelling zou formidastisch zijn)

Voor biologie moeten we volgend trimester een vooostelling doen over pesticiden. Als de def. van pesticiden is: Bestrijding van levende vormen, kunnen we dan dit gift ook tot de pesticiden rekenen?

Dank,

Pieter

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Kwallen

Het gif bestaat uit eiwitten, maar welke dit precies zijn en hoe ze eruit zien is volgens mij nog niet bekend. Het gif zou een hemolytische activiteit hebben, dus afbraak van rode bloedcellen.

Ik zou het gif geen pesticide noemen, omdat het niet wordt gebruikt voor het bestrijden van andere organismen maar ter verdediging en voor het vangen van prooi.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 17

Re: Kwallen

Allereerst bedankt voor je reactie.
Ik zou het gif geen pesticide noemen, omdat het niet wordt gebruikt voor het bestrijden van andere organismen maar ter verdediging en voor het vangen van prooi.
Dat begrijp ik niet helemaal. De voornaamste vormen van pesticiden die we kennen zijn toch allemaal ter verdediging/bestrijding ? (denk aan muggenpesticide, of herbicide tegen onkruid)

Mijn leraar biologie rekent ergens ook de antibiotica onder de noemer pesticide, een bacilicide (ofzoeits) noemt hij het. Nochtans vind ik er niets over op het net. Is dit dan toch niet waar?

Het eiwit die dan de hemoglobine (die ook een eiwit is) afbreekt, is dit dan een enzym ofzo? Welke enzymen breken dan hemoglobine af? Hemoglobinase ofzo?

Sorry voor mijn enthousiasme. Ik ben 16, en ben zeer erg geïntereseerd in biologie. Ik heb een zeer goeie bio leerkracht, daar zal het ook wel mee te maken hebben (Dhr. Vantomme, moest iemand die kennen :roll: ) . We hebben juist de afbraak van eiwitten, lipiden en sacchariden achter de rug. (en vele begrippen als homeostase, de celstructuur enzovoort)

Nu gaan we beginnen aan voeding (voor het nieuwe jaar)

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Kwallen

Tsja, altijd lastig die definities.. Maar ik zie een pesticide toch vooral als een bestrijdingsmiddel op grote schaal, terwijl zo'n kwal niet de bedoeling heeft om er al zijn vijanden mee uit te roeien. Alleen de vijanden die hem aanvallen worden ermee geconfronteerd. Maar goed, overleg dit vooral met je leraar om misverstanden hierover te voorkomen.

De eiwitten uit het gif zullen waarschijnlijk inderdaad enzymen zijn, al hoeft dat niet per se. Maar welke eiwitten het precies zijn is dus nog niet goed bekend.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: Kwallen

Pesticides zijn stoffen die een 'pest' dus een plaag aanvallen. Wat je allemaal in het hokje pesticide laat vallen is arbitrair. Normaal gesproken bedoeld men met ene pesticide een stof die insecten dood. Schimmeldodende middelen noemt men fungicides, bacteriedodende stoffen noemt men bacteriociden.

antibiotica betekend letterlijk tegen-leven. Een antibiotica is tevens een van oorsprong natuurproduct. De meest moderne antibiotica's hebben niets meer te maken met Alexander Flemming en zijn penicilline producerende schimmel Penicillium Notatum.

kijk ook eens hier voor meer informatie. De latijnse naam 'Chironex fleckeri Southcott' is een 'box jellyfish'.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kwallen

Een pesticide is letterlijk vertaald een plaagdoder,

In de landbouw kennen we:

herbicide onkruiddoder

germicide bacteriedoder

fungicide schimmeldoder

insecticide insectendoder

en verder gebruiken we het achtervoegsel -cide ook nog wel in:

genocide volkendoder (hitler)

engels: homicide =moord
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Kwallen

Het gif zou een hemolytische activiteit hebben, dus afbraak van rode bloedcellen.  
Het eiwit die dan de hemoglobine (die ook een eiwit is) afbreekt, is dit dan een enzym ofzo? Welke enzymen breken dan hemoglobine af? Hemoglobinase ofzo?


Hemolytisch betekent dat de celwand kapot wordt gemaakt.

Dit is heel mooi te zien in bloed, omdat het bloedplasma (zonder cellen) rood kleurt door de inhoud van de rode bloedcellen. Daarom heet het hemo(bloed)lytisch.

Het werkt op de meeste cellen, alleen bij rode bloedcellen zie je het beter.

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: Kwallen

Dalton schreef:Hemolytisch betekent dat de celwand kapot wordt gemaakt.

Dit is heel mooi te zien in bloed, omdat het bloedplasma (zonder cellen) rood kleurt door de inhoud van de rode bloedcellen. Daarom heet het hemo(bloed)lytisch.  

Het werkt op de meeste cellen, alleen bij rode bloedcellen zie je het beter.
Nou, dat lijkt mij niet kloppen. Het slaat wel degelijk alleen op het kapotgaan van rode bloedcellen. En dat dit niets met celwanden te maken heeft blijkt wel uit het feit dat rode bloedcellen (zoals alle dierlijke cellen) geen celwand hebben...
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kwallen

Bas schrijft:
het feit dat rode bloedcellen (zoals alle dierlijke cellen) geen celwand hebben...
Laten we dan stellen dat het celmembraan, dat het plasma bij elkaar houdt, dan kapotgemaakt wordt. Dat is dan een zuiverder definitie, en waarschijnlijk door Dalton zo bedoeld. Ik lees trouwens in meer literatuur de term celwand waar membraan bedoeld wordt. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: Kwallen

Ja klopt, ik bedoel celmembraan.

Berichten: 17

Re: Kwallen

Dat is nu wel zeer verwarrend (voor mij althans).

Kan je dit even voor mij ophelderen? :

Bevat of IS een rodebloedlichaam hemoglobine?

Zo ja, dan bezit die toch helemaal geen membraan/celwand

Zo nee, hoe zit een rodebloedlichaam er dan uit? Wat doet die dan precies met die hemoglobine. Indien dit het geval is kanik het wel een beetje raden: ATP (adinosinetrifosfaat, natuurlijke energie) aanmaken en zorgen voor het transport zeker?

Dus, dit gezegd zijnde, is dit wel/geen een enzym.

En kunnen we dus het derde subject afronden met te zeggen dat het gif geen pesticidecide is, maar wel een verwerend middel die hemoglobine afbreekt, of gewoon de celwand van de rodebloedcel?

Correctie welkom :roll:

Bedankt voor jullie ijverig antwoorden,

Pieter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kwallen

http://www.consumed.nl/database/indicaties...ie.php3?id=4335
Hemoglobine (Hb) is een ijzer-bevattende, rode kleurstof in de rode bloedcellen (= erytrocyten) van het bloed, die zuurstof kan binden. Hemoglobine is nodig voor het transport van zuurstof van de longen naar de organen en weefsels.  

Als het hemogline-gehalte (= Hb-waarde) van het bloed abnormaal laag is, kan het bloed niet voldoende zuurstof transporteren. Dit wordt bloed-armoede (= anemie) genoemd.
Die ATP komt er dus niet bij kijken. Transport wel, maar dan van zuurstof (en CO ook trouwens)

Hemoglobine is dus geen enzym.

Het kwallengif zou, als ik de voorgaande berichten mag geloven, het celmembraan van rode bloedlichaampjes afbreken. Maar dat laatste zou ik nog graag bevestigd zien, in plaats van alleen beweerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Kwallen

Sorry, ik bedoelde het kwallengif, is dat een enzym :roll: (hemolobine is alleen een eiwit met een 4aire structuur die O2 of het nog makkelijkere CO op kan nemen)

Met ATP en transport had ik het dan over de lichaampjes waar die hemoglobines in zitten. (ook rode bloed CELLEN genoemd?, en in een cel zitten mitochondiriën die uiteraard ATP aanmaken (inderdaad, bijna examens, ik ken mijn leerstof :P ))

Ik had graag ook jou laatste statement bevestigd zien.

Pieter.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Kwallen

Enig idee hoe die kwal heette eigenlijk? Of anders een zo net mogelijke beschrijving van kwal, leefgebied, gif of effecten? Want ik vind nogal wat verschillend kwallengif met verschillende werkingsmechanismen op internet.

:roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 17

Re: Kwallen

Ik had het eidnelijk over om het even welke kwal. Ik dacht dat die toch allemaal hetzelfde gif moeten uitspugen, welke werking ook...

Reageer