Houdbaarheidstesten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Houdbaarheidstesten

Heeft er iemand ervaring met verkorte/versnelde houdbaarheidstesten voor droge poeders? Hoe gaan deze in hun werk?

Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Houdbaarheidstesten

Wat voor droge poeders? Gaat het om poedersuiker, melkpoeder, babypoeder, talkpoeder, cocaïne, kalkpoeder....?
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Houdbaarheidstesten

wat voor eigenschappen wil je bewaren, micro, chemisch, etc

temperatuurbereik?

RV?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: Houdbaarheidstesten

Het betreft hier voedingssupplementen, meer bepaald eiwitrrijke poeders.

Een reeds bestaande combinatie (melkeiwit, guargom, dextrose, aspartaam en dan uiteraard het aroma) waaraan we L-Carnitine zouden willen toevoegen.

Het huidige product heeft een houdbaarheid van 2 jaar maar de vraag is wat voor een invloed zal die L-carnitine hebben op de andere ingrediënten.

Berichten: 4

Re: Houdbaarheidstesten

Zowel de chemische, fysische als microbiologische eigenschappen want het gaat hier natuurlijk over voeding!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: Houdbaarheidstesten

Geen ervaring met voeding, maareh:

Ik zou dan gewoon de testen die indertijd zijn gebruikt nogmaals toepassen, als het goed is moet de volledige documentatie inclusief uitkomsten nog beschikbaar zijn (en anders zou ik deze keer zorgen voor basale documentatie).

Bij dergelijke poeders is de belangrijkste factor waarschijnlijk de (lucht)vochtigheid, dus verhoogde luchtvochtigheid en een optimale temperatuur leveren waarschijnlijk een mooie testsituatie op.

Overigens zou ik geen kortere houdbaarheid verwachten, melkeiwit, zeker in combinatie met guarmeel en dextrose is waarschijnlijk gevoeliger voor bederf door micro-organismen dan carnitine.
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 142

Re: Houdbaarheidstesten

Een veel gebruikte vuistregel is dat reacties twee keer zo snel verlopen als de temperatuur met 10 °C wordt verhoogd. Dit blijft echter een vuistregel maar zou gebruikt kunnen worden om de test te versnellen.

In het verleden heb ik echter gewerkt in een bedrijf waar men melkpoeders maakte en daar werden de verschillende producten daadwerkelijk 2 a 3 jaar bij 20 °C en bij 35 °C (er werd geexporteert naar tropische landen) bewaard.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Houdbaarheidstesten

Ik zal een bewaartest gaan uitvoeren bij een 50oC. Om verdere verandering van je wei eiwitten (caseïne zal hier weinig last van hebben), malliard reacties en evt geleringreacties van je zetmelen zo veel mogelijk te voorkomen en toch een snellere reacties te hebben.

Wat is de aw waarde van je product? Ik denk dat je hoogstens problemen kan krijgen met schimmels. Daardoor iig een bewaartest uit zetten op 25oC als controle. Verder een test van de vochtaantrekking (hygroscopie) van je product. Als je na een paar dagen een aw hebt van >0,65 zal ik gaan letten op de vorming van Aspergillus soorten (met name Aspergillus Flavus en Aspergillus niger)

Zolang het product droog genoeg blijft is 2 a 3 jaar houdbaar geen probleem.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 4

Re: Houdbaarheidstesten

Bedankt voor jullie reacties!

De a[w]-waarde nu ligt maar rond de 0,43 te laag dus voor microbiologische groei. En inderdaad, zolang als die a[w]-waarde voldoende laag blijft is er weinig risico maar uit ervaring weet ik dat L-carnitine hygroscopischer is als al de andere ingrediënten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Houdbaarheidstesten

Vlakken ze elkaar niet af bij een goed homogeen mengsel? condensvorming zal een groter risico geven dan hygroscopie. Bij hygroscopie wordt het meeste water gebonden.

Eventueel kan je wat vochtbinder en conserveermiddel als natrium/kaliumlactaat. Eventueel een paar ppm calciumpropionaat.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Reageer