vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 224

vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

in ben altijd al benieuwd geweest hoe men vroeger kaarten van provincies, landen, gedeeltes van Europa kon maken terwijl er bijv toen nog geen vliegtuigen waren. de kaarten die je dan te zien kreeg, die gaven je toch een goed beeld van hoe Nederland er bijv. heeft uitgezien, nu kunnen we dat doen met behulp van sateliet en vergelijken, maar vroeger kon men dat niet. hoe deden ze dat?

een goed voorbeeld;

http://www.library.ucla.edu/yrl/reference/...blaeu/novus.jpg

alles zoals het toen eruit zag klopt mooi, maar hoe wisten ze dat?

ja je kan wel zeggen dat er landmeters waren, maar zo goed , vind ik voor die tijd een prestatie.

wie o wie heeft er een goed antwoord?

groeten Pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

Driehoeksmeting. En veel manuren, en stapels papier met notities. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

Driehoeksmeting. En veel manuren, en stapels papier met notities.   :roll:
nou ben ik echt geen kei in metingen, maar is er iemand die driehoeksmetingen misschien op een makkelijke ,begrijpbare manier uit kan leggen?

want dan snap ik tenmiste hoe men in bv in 1598 deze kaart van zeeland kon maken, zonder dat men Zeeland ooit van boven had gezien;

http://www.sanderusmaps.com/antique-maps/e...979.cfm?site=ok

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.559

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

(*kuch wikipedia kuch*)

driehoeksmeting op wikipedia

interessante quote:
Op deze wijze heeft men heel Nederland opgemeten.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

interessante quote:
Op deze wijze heeft men heel Nederland opgemeten.


bedankt voor de moeite Wouter, toppie. :wink:
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

Mocht 'ie nog eens herhaald gaan worden, op de BBC heeft vorig jaar een serie gedraaid genaamd " the map-man", overal allerlei oude kaarten en karterings-technieken. o.a. ook over die beroemde "ordnance survey maps" en de driehoeksmetingen die daarvoor gebruikt zijn. En zoiets kan de BBC perfect....... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

zijn er niet ook merkwaardige constructies van oude beschavingen die patronen vertonen vanuit de lucht, die zijzelf nooit hebben kunnen controleren (waarschijnlijk?)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

Atacama desert, Chili

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 792

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

jamaar die foto is toch vanop de grond genomen

ik denk niet dat ik dat bedoelde

of toch?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

Afbeelding

ik denk het toch wel. Mooiere luchtfoto's van die geoglyphen kan ik zo gauw niet vinden, alleen wat fotootjes van toeristen, die dat hier en daar vanaf een heuveltje kunnen doen. Ik heb er wel al een paar keer documentaires van gezien, en die plaatjes zijn heel wat spectaculairder dan die ik hier plak.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

driehoeksmeting op wikipedia
ik ben dus naar wikipedia gegaan, en zet hier effe een deel van de tekst weg;

Als voorbeeld een zeilboot die wordt waargenomen vanaf twee punten op het strand. De onderlinge afstand b is bekend en vormt de basis van een driehoek met de zeilboot als derde punt. De waarnemers in A en C meten elk de hoek waaronder ze de zeilboot waarnemen. Met deze gegevens kan de positie van de zeilboot in de driehoek worden bepaald. De waarnemers kunnen nu ook de lengtes van de twee andere zijden uitrekenen en dus de afstand van elk punt tot de boot. De lengte van elke zijde kan weer dienen als basis voor een nieuwe driehoeksmeting. Op deze wijze heeft men heel Nederland opgemeten.

Vanwege hun zichtbaarheid werden vooral kerktorens gebruikt als referentiepunt bij de driehoeksmetingen. Al deze punten vervullen de rol van hoekpunt in een of meerdere driehoeken. Met behulp van deze referentiepunten kan elke nieuwe positie door middel van hoekmeting worden bepaald.

bekijk dan gelijk effe de afbeelding die ter vergelijking erbij staat.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Afbeelding:Tr...iangulation.png

tijdens de uitleg is er sprake van dat '' De onderlinge afstand b bekend is en vormt de basis van een driehoek met de zeilboot als derde punt''. begrijp ik dan goed dat hiermee bedoelt wordt de afstand AB en de afstand CB?

ik denk eerder dat als men de afstand AC kent, en men berekend dan de hoek AB, dat men dan de lengte AB kan berekenen. hetzelfde voor AC natuurlijk.

dus van hieruit ''borduurde''men verder met meten vanuit de nieuwe bekende punten , en liep men bij wijze van spreken steeds ''vooruit te meten?

heb ik het dus zo goed begrepen?

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

ik denk eerder dat als men de afstand AC kent, en men berekend dan de hoek AB, dat men dan de lengte AB kan berekenen. hetzelfde voor AC natuurlijk.
Nee het staat perfect in Wiki. Als je één lijn en de aanliggende hoeken kent kun je de rest (de twee overige zijden en de derde hoek) berekenen. Zo krijg je een derde punt waarvan je precies weet waar het ligt t.o.v. je basislijn, en kun je de nieuwe zijden van je driehoek weer als basislijn gebruiken, ofwel voortborduren zoals je het noemt. En als je even doordenkt zie je dat je eigenlijk alleen van je EERSTE basislijn de lengte met een touwtje hoeft te meten, en voor de rest alleen heel nauwkeurig steeds de hoeken moet blijven meten.

Dan liggen alle kerkdorpen netjes op hun plaats, en kun je met kleinere driehoeken en meetlinten de tussenliggende ruimte op gaan vullen....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

Jan van de Velde schreef:En als je even doordenkt zie je dat je eigenlijk alleen van je EERSTE basislijn de lengte met een touwtje hoeft te meten, en voor de rest alleen heel nauwkeurig steeds de hoeken moet blijven meten.  

Dan liggen alle kerkdorpen netjes op hun plaats, en kun je met kleinere driehoeken en meetlinten de tussenliggende ruimte op gaan vullen....
duidelijker beschreven kan het niet Jan, snap em helemaal, dank je :wink:

groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

Dan heb je tenslotte nog het probleem van meetfoutjes, en dat los je op door daar waar je uitbreidende driehoeken elkaar tegenkomen de ligging van die ene kerk die je vanuit twee driehoeken benadert met elkaar te vergelijken, en foutjes zonodig weg te middelen.

Zo zijn ze er in begin 19e eeuw in geslaagd Engeland op de kaart te zetten, en als we die kaarten vergelijken met de moderne GPS technieken en wat we allemaal nog intussen kunnen, zijn die oude kaarten zelden meer dan enkele tientallen meters mis.........chapeau.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 224

Re: vraag over samenstellen oude topografische kaarten.

Jan van de Velde schreef: 

Zo zijn ze er in begin 19e eeuw in geslaagd Engeland op de kaart te zetten, en als we die kaarten vergelijken met de moderne GPS technieken en wat we allemaal nog intussen kunnen, zijn die oude kaarten zelden meer dan enkele tientallen meters mis.........chapeau.
dat bedoel ik dus , voor die tijd waren ze ver vooruit,vergeleken met onze moderne technieken. petje af hoor, en voor jou ook jan, want eindelijk snap ik tenminste hoe het hele systeem werkt.

je hebt namelijk 1 startpunt nodig. en de rest onderweg van je opgemeten punten worden je verdere referentiepunten.

helder duidelijk als water , groeten pangeaman.
''Niemand is slim genoeg om zijn eigen domheid te bevatten''.

Reageer