2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Ten eerste, men excuses als ik dit bericht onder de verkeerde noemer heb geplaatst!

Ik ben aan het studeren voor mijn examen van chemie maar ik krijg 2 vragen niet opgelost nl.

1) Met hoeveel mol H2 komt 1 liter H2 gas overeen bij normale omstandigheden? (p=1013.10^2 Pa en T= 273K) ? Hoeveel gram waterstofgas zit er in deze liter? Welk is dan de dichtheid van dit gas?

2) Een oplossing NH3 (17g/mol) met een massaprocent van 30 heeft een dichtheid van o,894 kg/l. Bereken de molaire en massaconcentratie van deze oplossing.

Bij de eerste vraag kwam ik wel iets uit maar kweet al niemeer hoe ik eraan gekomen ben, ook leek me dat getal niet echt logisch. Aan de 2de kan ik niet eens beginnen.

Kzou het dan ook ten zeerste apprecieren moest iemand me kunnen helpen, al was het maar om te zeggen hoe ik moet beginnen ofzo!

Groetjes Joren
Nil Volentibus Aardum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Ken je de gaswet? Komt het getal 8,314 J/mol.K je bekend voor?

Berichten: 7

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Ken je de gaswet? Komt het getal 8,314 J/mol.K je bekend voor?
Dank je voor je reactie Fuzzwood, ik ken de gaswet en dat getal is R in de algemene gaswet, toch krijg ik het niet opgelost.
Nil Volentibus Aardum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Ok 1e vraag: P, V, R en T zijn bekend. Alleen de n niet, die moet je berekenen. Hou er rekening mee dat je 0,001 m3 als volume hebt.

Berichten: 7

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Ok 1e vraag: P, V, R en T zijn bekend. Alleen de n niet, die moet je berekenen.
Ok! Ik dacht dat V ook niet gegeven was maar dat is natuurlijk 1liter 8-[

Begrijp je die 2de ook? kweet dat dit soort vragen vervelend zijn, aangezien jullie er waarschijnlijk elke zo een aantal krijgen.

Mvg Joren
Nil Volentibus Aardum

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Massaprocent betekent 30g NH3 per 100g NH3-oplossing. Je antwoord wordt gevraagd in g/l en mol/l.

Berichten: 7

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Massaprocent betekent 30g NH3 per 100g NH3-oplossing. Je antwoord wordt gevraagd in g/l en mol/l.


M=17g/mol

m%=30 --> m/mmengsel.100 --> 30 . 0,894 kg/l . 100 = m ?

dan n = m/M en dan met die n --> c = n/V (molaire massa)

en c = m/ V (massaconcentratie)

kgeraak er helemaal mee in de war Afbeelding
Nil Volentibus Aardum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Heb je ooit eens een vraag moeten oplossen waarin je een fles 37% zoutzuur kreeg (dichtheid 1190 kg/m3) en dan een bepaalde verdunning moest uitrekenen? Deze is precies eender :)

Anders helpt dit zetje vast wel: als ik een liter van die oplossing zou hebben, hoeveel kg weegt die?

Je bent eigenlijk al zelf goed bezig geweest, alleen zit er een kleine fout in.

Berichten: 7

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Fuzzwood schreef:Heb je ooit eens een vraag moeten oplossen waarin je een fles 37% zoutzuur kreeg (dichtheid 1190 kg/m3) en dan een bepaalde verdunning moest uitrekenen? Deze is precies eender  :)

Anders helpt dit zetje vast wel: als ik een liter van die oplossing zou hebben, hoeveel kg weegt die?

Je bent eigenlijk al zelf goed bezig geweest, alleen zit er een kleine fout in.
bij de eerste vraag kom ik 0,04mol uit + een massa van 0,08g en een dichtheid van 8.10-5 kg/l. Ik denk/hoop dat dit juist is..

en sorry maar je zetje helpt niet echt xD

Kweet het echt niet :s, kweet niet eens meer hoe ik bij hetgene gekomen ben waar de kleine fout in zit
Nil Volentibus Aardum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Beantwoord anders het zetje maar: als ik een liter van die 0,894 kg/l oplossing had, hoeveel zou dat wegen?

Hoeveel massa% daarvan is NH3 ?

Hoeveel kg is dat dus? En de rest lijkt me makkelijk :)

Berichten: 7

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Fuzzwood schreef: Beantwoord anders het zetje maar: als ik een liter van die 0,894 kg/l oplossing had, hoeveel zou dat wegen?

Hoeveel massa% daarvan is NH3 ?

Hoeveel kg is dat dus? En de rest lijkt me makkelijk :)
dat zou 894 g wegen --> 30% van 894g = 268g -> 16 mol

c=n/V = 16mol/ 1l ?

c=m/V = 268g/1l ?
Nil Volentibus Aardum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Klopt, zo simpel is het Afbeelding

Berichten: 7

Re: 2 chemie vragen die ik niet opgelost krijg

Klopt, zo simpel is het Afbeelding
meen je dat nu? lol xD

als ik de vraag nu nog s een paar keer lees + het verband zie met die dichtheid dan ben ik content! dank u zeer!! kben nu wel wat tijd verloren dus ik ga maar s verder leren :)

Ik apprecieer het echt wat jullie hier op deze site doen Afbeelding

tot de volgende
Nil Volentibus Aardum

Reageer