Moleculaire orbitalen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Moleculaire orbitalen

Heey,

Dinsdag heb ik een tentamen en een onderdeel hiervan is hybridisatie en moleculaire orbitalen. De hybridisatie heb ik wel redelijk door, maar ik kom niet helemaal uit hoe het zit met die moleculaire orbitalen en hoe die worden gevormd en hoe je per molecuul de verschillende orbitalen kan herkennen.

Iemand die hier misschien meer van weet en het in duidelijke taal kan uitleggen. Mijn boek is engels en al kan ik redelijk goed engels, met dit boek wil het gewoon niet helemaal lukken..

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Moleculaire orbitalen

Het belangrijkste aan orbitalen is dat je beseft dat het wiskundige functies zijn die de manier beschrijven waarop een elektron(paar) rondvliegt.

Moleculaire orbitalen komen tot stand wanneer je atomaire orbitalen samenvoegt, wat eigenlijk de kern van het verhaal is in een chemische binding. Atomair waterstof heeft één elektron, in een 1s (atomair) orbitaal. Wanneer je een H2 - molecule bekijkt, bezit dit 2 moleculaire orbitalen, die zijn onstaan doordat je 2 atomaire orbitalen samengevoegd hebt.

De twee moleculaire orbitalen zijn niet identiek, dit komt doordat je de 2 1s atomaire orbitalen op 2 manieren kan 'combineren'.

In grotere moleculen geldt hetzelfde verhaal, maar het wordt allemaal wat ingewikkelder (meer elektronen, meer atomaire & moleculaire orbitalen, meer combinaties).

Berichten: 13

Re: Moleculaire orbitalen

Hoi Elianne,

Misschien heb je hier wat aan: http://www.freshney.org/education/pt/index.htm

Dit is een organisatie met educatie materiaal, in het betreffende programma vind je ook de configuratie van orbitalen etc. Misschien heb je er wat aan, deze link heeft eerder op dit Forum gestaan.

Het is free-ware, je hoeft er niets voor te betalen ;)

Veel plezier ermee!

Reageer