zwembad scheikunde

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

zwembad scheikunde

Wat gebeurt er als Fe uit grondwater in contact komt met chloortabletten? Wat krijg je dan? Ons zwembadwater werd heel geel-bruin. :x

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwembad scheikunde

Grote kans dat het ijzer oxideert, en dat je dus met ijzer-ionen in het water zit.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: zwembad scheikunde

Beste,

Had ik twee jaar geleden ook in ons kinderzwembad van 12 kubieke meter.

na het bijvoegen van een produkt waardoor er "flocculaat" onstaat, en na een nachtje bezinken kon het flocculaat worden weggezogen naar de riool.

ik heb dit jaar gebruik gemaakt van regenwater waardoor ik minder last had van dat bruinverkleuren.Maar na de voorbije winter was het probleem daar terug. IK denk dat dode algen, en bladmateriaal ook een bruinverkleuring kunnen geven.

opnieuw produkt voor flocculaatvorming en klaar is kees.

gisteren en eergisteren hadden we 26-30 °C in ons zwembad.

Gewoon zalig om s avonds te verfrissen in "kristalhelder water".

groeten,

NB toevoegen van additieven kan alleen maar onder juiste pH maar daarvoer moet je de bijsluiters van de resp. produkten maar eens goed doorlezen.

t' is niet moeilijk en bij deze zomerse temperaturen is het fantastisch , een dergelijk zwembad.

op het internet is ook heel wat informatie te vinden

Berichten: 7

Re: zwembad scheikunde

Hallo,

Bedankt voor jullie snelle reactie. We hebben gisteren beslist van het zwembad (intex) leeg te maken (16 kubieke meter). Het was sneller leeg dan vol :oops: . Wel spijtig :cry: maar ja we vertrouwden het niet meer. We gaan er nu kraanwater indoen, wat we nog steeds zonde vinden. Patrickvda (of iemand anders natuurlijk), kan je me zeggen wat we allemaal nodig hebben, ik denk dan aan snelchloor, chloorvlotter, ph min .... en hoe we te werk moeten gaan. We hebben zo'n pH en chloor tester met druppeltjes maar ik vind dit toch niet duidelijk. Bestaat er een ander systeem? Ik ben natuurlijk jaloers op je kristalhelder water. Ik ben aan het denken om "Solar ringen" te kopen om de temperatuur te verhogen (als we het water ooit in orde krijgen), heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: zwembad scheikunde

mara schreef: Hallo,

Bedankt voor jullie snelle reactie. We hebben gisteren beslist van het zwembad (intex) leeg te maken (16 kubieke meter). Het was sneller leeg dan vol :oops: . Wel spijtig :cry: maar ja we vertrouwden het niet meer. We gaan er nu kraanwater indoen, wat we nog steeds zonde vinden. Patrickvda (of iemand anders natuurlijk), kan je me zeggen wat we allemaal nodig hebben, ik denk dan aan snelchloor, chloorvlotter, ph min .... en hoe we te werk moeten gaan. We hebben zo'n pH en chloor tester met druppeltjes maar ik vind dit toch niet duidelijk. Bestaat er een ander systeem? Ik ben natuurlijk jaloers op je kristalhelder water. Ik ben aan het denken om "Solar ringen" te kopen om de temperatuur te verhogen (als we het water ooit in orde krijgen), heeft iemand hier ervaring mee? Alvast bedankt.
Flocculaat is een stof dat met metaalionen een onoplosbaar neerslag vormt. Chloorspullen komen daar niet bij aan te pas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Flocculation

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: zwembad scheikunde

Beste,

gezien je de naam intex vermeld: wij hebben hetzelfde bad dus.

In de handel zijn de nodige produkten te verkrijgen om proper water te hebben.

1. neem eerst de pH van het water. is deze lager dan 7.3-7.4 : voeg dan het produkt toe dat de zuurtegraad opkrikt tot die 7.3-7.4. omgekeerd, is de pH te hoog, voeg dan het andere produkt toe. zie de bijhorende bijsluiters.

2. wij hebben van die testrips die je kunt aankopen en die de pH, de hardheid, de hoeveelheid chloor aanduiden. dus dat is zeer handig, om direct alle parameters te zien.

3. het produkt om flocculaat te laten vormen en neer te slaan is ook in de handel te verkrijgen dus: kopen maar. lees de bijsluiter hoeveel er nodig is.

4. chloortabletten en chloorkorrels zijn ook te koop en zeer handig om een snelle chlorstoot te geven wanneer het zwembad lange tijd ongebruikt geweest is en opnieuw wordt gebruikt.De grote chloortabletten zijn voor een continue trage ontsmetting van het water. ook doen.

5. als laatst produkt hebben wij in huis "cristal clear' dat zorgt voor alles wat niet was geflocculeerd, om dit te laten neerslaan.

6. geen zotte kosten doen: wij hebben 2 matten aan mekaar gelegd om het zwembad water te verrwarmen ,met het bijhorende intexpompje. (gisteren 31 °C)

dus: doe niet ext zot, tenzij het een definitief zwembad is, dan kan je misschien overgaan op zandfiltratie,...

maar dit is voor mij ook een brug te ver.

Ik zou zeggen: eerst de pH in orde, dan chloreren tot de juiste hoeveelheid vrij en gebonde chloor, en dan het flocculaat erbij om mogelijkse verontreinigingen te verwijderen;

LAAT IETS WETEN . Ik wil je graag verder helpen met het beetje kennis dat ik heb aangaande zwembad intex.

Berichten: 7

Re: zwembad scheikunde

Hallo,

Heel erg bedankt voor de info. Ik ga morgen naar de winkel alles halen en hou je zeker op de hoogte. Fijn dat je me verder wil helpen. Groetjes. :)

Berichten: 7

Re: zwembad scheikunde

Hallo,

Bedankt voor al de hulp: het water is zo helder als iets en zalig om in te zwemmen! We moeten wel alle dagen pH verlagen en chloor toevoegen. Tegen 16h is bijna al de chloor weg. Kan dat? Mogen we er dan nog in zwemmen? Groetjes! :D

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: zwembad scheikunde

Altijd eerst de pH controleren en zonodig azanpassen. Daarna de hoeveelheid chloor aanpassen.

Is het dagelijks te wijzigen en aan te passen, dan is dat zo.

Maak je geen zorgen over chloor. Als de aangegeven waarden bereikt zijn ben je " goe bezig ".

Is het dagelijks: doe het dan!.

Veel zwemplezier ( of verfrissingsgenot)

Berichten: 7

Re: zwembad scheikunde

Hallo Patrickvda,

Ik vrees dat ik terug bij je moet aankloppen. Alles ging goed tot na ons verlof. We hadden de chloorvlotter in het water laten staan maar na ons verlof waren er een paar groene plekken op de bodem die makkelijk wegveegbaar waren, maar van de ene dag op de andere was het water donderdag troebel (groenig). Ik heb wel veel beesten moeten uithalen omdat we in onze slimheid dachten dat we het beter niet afdekten tijdens ons verlof wegens de opwarming van het water en risico op algenvorming. Het zijn geen algen volgens mij want 2 x chloorshock hielp niet en wanden voelen niet glibberig. Nu hebben we er o-crisal (aanverwant aan crystalclear maar van een ander merk) ingedaan. Een uur geleden erin gedaan maar ik denk zonder resultaat. De man van de winkel had afgeraden vlokker te gebruiken omdat we met een patroonfilter zitten. Ik heb de o-cristal bij een pH van 7 erin gedaan terwijl die 7.2-7.6 moest zijn. Is dit fout? Wat moeten we doen? Water weg???

Bedankt voor de hulp.

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: zwembad scheikunde

Beste,

niet paniekeren!!

ofwel nieuw water, maar dat is aan jullie om er over te oordelen, ofwel ga je als volgt tewerk:

eerst dus de pH juist krijgen . dus aanpassen met produkt tot die 7.4 bereikt is.

Dan chloorpoeder tot de gewenste hoeveelheid vrije chloor wordt aangegeven met die teststrookjes.. ondertussen continue circuleren.

Ik raad jullie nu aan om goed de bijsluiter van dat flucculaat middel te lezen om te weten hoeveel produkt jullie moeten toevoegen voor het type zwembad dat jullie hebben. Voeg dit middel toe, laat enkele uren circuleren en laat dan alle rusten (een nachtje kan geen kwaad.) Ik zeg wel degelijk flocculaatmiddel . dit neerslag wordt inderdaad niet tegengehouden door die filter, vandaar dat je volgende procedure moet volgen.

Nu zou je op de bodem :van dat vuil goedje moeten zien liggen. dit neerslag MOET je wegzuigen naar de riool. doe dit herhaaldelijk: circuleren ,laten rusten,en zoveel mogelijk afzuigen naar de riool. Het kan rond de 1000 liter aan water liggen die moet worden afgevoerd, maar dat zal in mijn ogen stukken minder zijn dan allemaal nieuw water. Ik maak gebruik van een dompelpompje om die smurrie af te zuigen naar de riool.. zuig heel voorzichtig af,want die smurrie mengt zich opnieuw heel makkelijk met het proper water.

aan jullie de keuze: laat iets weten of jullie opnieuw met proper water starten, of jullie de 2e optie hebben gekozen.

Reageer