hoeveel formaline is toelaatbaar in water?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

hoeveel formaline is toelaatbaar in water?

:cry: Ik heb goede ervaring met formaline in mijn vijver om algen weg te houden, planten en vissen hebben er geen last van (doe het al jaren zonder problemen), mijn vraag is of formaline wordt opgenomen door platen en dieren/mensen, wanneer wordt het schadelijk en wat kunnen de gevolgen zijn?

Berichten: 1.379

Re: hoeveel formaline is toelaatbaar in water?

Formaline reageert met eiwitten dus ik denk dat alle levende planten en dieren er op kunnen reageren. Eiwitten krijgen dan een harde buitenkant, een soort pantser.

Mensen gebruikten het wel tegen zweetvoeten. De zweetporien zouden dan afgesloten worden. Het werd ook gebruikt om menselijke en dierlijke lichaamsdelen en organen te conserveren.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 3.145

Re: hoeveel formaline is toelaatbaar in water?

Formaline schijnt kankerverwekkend te zijn, hoewel ik recentelijk ook weer geluiden heb opgevangen dat dit onterecht zou zijn. Hoe dan ook, ik zou er toch wel voorzichtig mee zijn. Waar rook is, zal waarschijnlijk ook wel vuur zijn.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: hoeveel formaline is toelaatbaar in water?

Formaline is een oplossing van formaldehyde in water (al dan niet met hulpstoffen).

De organisatie die "bepaalt" of een stof kankerverwekkend is of niet (IARC) heeft formaldehyde ingedeeld als een groep 1 stof, ofwel IARC is van mening dat duidelijk is aangetoond dat formaldehyde kankerverwekkend voor mensen is.

In theorie betekent dat ook dat de stof niet verkocht mag worden aan particulieren, maar omdat het een paar jaar geleden nog een groep 3 carcinogeen was zal niet elke leverancier zich hier bewust van zijn.

Overigens maakt je eigen lichaam (kleine hoeveelheden) formaldehyde aan.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer