Water met fluorescein algvrij houden

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Water met fluorescein algvrij houden

Hoi,

Ik ben met een project bezig waarmee ik werk met zo'n 50 liter water met een fluorescein oplossing (deze licht op onder blacklights).

Zie mijn website.

Ik merk dat er in het water piepkleine vlokjes ontstaan waarvan ik denk dat het algen zijn. Mijn vraag is: hoe kan ik deze oplossing lang bewaren zonder dat deze troebel wordt?

gr. Jeroen

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Water met fluorescein algvrij houden

Is koken en luchtdicht verpakken een oplossing?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3.145

Re: Water met fluorescein algvrij houden

Jeroen, houd er rekening mee dat fluoresceine zelf ook ietwat troebel is in zijn oplossingen, het vrije "zuur" is echt tamelijk slecht oplosbaar, het natriumzout van de geconjugeerde base is beter oplosbaar. Ik denk niet dat die vlokjes van jou algen zijn, maar neergeslagen vrij "zuur" van fluoresceine. Als je de pH iets hoger maakt, dan lost het beter op en krijg je een helderder vloeistof. Je zou kunnen proberen een theelepeltje natriumhydroxide op te lossen in wat water en deze oplossing toevoegen aan je 50 liter water. Dat theelepeltje is maar heel weinig op 50 liter, maar ik denk dat het al een wereld van verschil zal uitmaken. Tevens heb je het voordeel dat door de pH-verhoging schimmels, bacterien en algen het een stuk lastiger krijgen. Zorg er wel voor dat de vloeistof goed wordt afgeschermd van lucht. Natriumhydroxide neemt nl. kooldioxide uit op de lucht en dat zou er voor zorgen dat je vloeistof langzaamaan steeds minder basisch wordt.

Berichten: 184

Re: Water met fluorescein algvrij houden

iets alcohol toevoegen ( ca 10-20%) zorgt er ook voor dat microorganismen geen kans krijgen te groeien.

Berichten: 7

Re: Water met fluorescein algvrij houden

Bedankt voor de reacties!

Ik kan me herinneren dat de oplossing op het begin wel helder was. Nu is het zo dat ik lampenolie gebruik (door de slangen stroomt gekleurde en ongekleurde vloeistof, resp fluoresceinoplossing en lampenolie). Dit wordt in een pomp gemengt waarna het weer gaat drijven op elkaar in een vat. Heeft dit nog enig nadelig effect?

Nu maar eens kijken waar ik natriumhydroxide vandaan kan halen.

En ik heb nog een vraag: waar kan ik deze oplossing van fluorescein wegbrengen? Mag dit in het riool of moet ik hiervoor naar een speciaal punt voor chemisch afval? Volgens mij is het geen schadelijke stof, maar ik wil het milieu zo min mogelijk belasten.

gr. Jeroen

Berichten: 216

Re: Water met fluorescein algvrij houden

fluoresceine mag in het riool. Hoeveel gram heb je in de oplossing zitten? Waarschijnlijk niet meer dan 1g. Dus dat zou geen probleem moeten zijn.

Natriumhydroxide kun je bij de de bouwmarkt halen als gootsteenontstopper. Haal de vaste witte korrels van de Gamma en je zit goed.

Berichten: 7

Re: Water met fluorescein algvrij houden

Nou ik heb er aardig wat ingedaan. Zeker meer dan een gram. Misschien wel 10 gram...

Berichten: 3.145

Re: Water met fluorescein algvrij houden

Alles, behalve die lampenolie, mag in het riool, ook 10 gram fluoresceine is geen probleem. Natriumhydroxide is ook geen probleem, dat gaat normaliter sowieso het riool in als ontstopper.

Berichten: 7

Re: Water met fluorescein algvrij houden

Bedankt allemaal. Nog iets: Door die natriumhydroxide gaat de lampenolie niet oplossen in het water ofzo? En: Is dit schadelijk voor pvc?

Berichten: 3.145

Re: Water met fluorescein algvrij houden

Niet schadelijk voor PVC en ik verwacht ook niet dat de lampenolie oplost, maar je moet de concentratie wel laag houden, zoals ik al eerder aangaf. Liever te weinig dan te veel.

Reageer