H2O2 checken op 'versheid'

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

H2O2 checken op 'versheid'

Hallo allemaal,

Ik en electronicahobbyist en gebruik een combinatie van zoutzuur en waterstofperoxide voor het etsen van printplaten. Nou staan mijn chemicalien ongeveer 4 jaar op voorraad. De zoutzuur zal niet zijn verouderd denk ik, en zal nog bruikbaar zijn. Dit geldt echter niet voor de waterstofperoxideoplossing. Het gaat om 30% oplossing (best sterk dus) die vier jaar lang in een bruine ondoorzichtige kunststof fles (af fabriek zo geleverd) in een dichte doos op een donkere zolder bewaard is geweest.

De grote vraag:

- Is deze waterstofperoxide oplossing nog niet uiteen gevallen?

- Hoe test ik dit op een veilige manier?

Ik ben op de hoogte met veiligheidsvoorschriften in het algemeen en heb ook de basale veiligheidsitems in huis (handschoenen, bril, jas etc).

Ik hoop spoedig iets te horen!

Mvg

Fripster

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Ik verwacht de de waterstofperoxide slechts weinig ontleed is en dus bruikbaar.

Draai de fles voorzichtig open en als geen overdruk aanwezig is is het wel OK.

Een paar druppels op gekleurd T-shirt en witte vlekken geven aan dat het nog werkzaam is.

Berichten: 3.145

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Een iets duidelijker test is de volgende:

- neem 3 ml zoutzuur 30%

- neem 2 ml waterstofperoxide 30%

- Meng beide stoffen in een glazen flesje

- Voeg een pluk koperdraad toe uit een stroomdraad (doe deze laatste stap buiten!!!)

Als het vers is, dan treedt een erg heftige reactie op en het koper is in een paar seconde volledig opgelost en er ontstaat veel gas. Als de reactie vaag is en er nauwelijks iets gebeurt, dan is het niet goed meer.

Berichten: 2

Re: H2O2 checken op 'versheid'

allen bedankt. hier kan ik wel wat mee!

fripster

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Gokje: een 30% waterstofperoxide niet gekoeld na 4 jaren op zolder is helemaal water geworden! (Er kan geen druk ontstaan want de dop heeft een ontluchting anders kan er heel veel druk ontwikkeld worden.

Berichten: 3.145

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Nou nee, zo erg is het niet. Zelf heb ik 5 jaar geleden een liter 30% waterstofperoxide gekocht en deze vloeistof is nog steeds behoorlijk aktief, ondanks dat ik het gewoon buiten de koelkast bewaar. Het zal misschien geen 30% meer zijn, maar zeker nog wel 20%, het reageert heel heftig als je bijv. een beetje kaliumpermanganaat er in gooit.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Huh? permanganaat? Wat gebeurt er dan?

Ik zou verwachten dat je test met een reductor...

Berichten: 1.816

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Werkt als katalysator, net zoals bruinsteen, denk ik.
LiA

Berichten: 840

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Als je kaliumpermanganaat in 30% waterstofperoxide doet, krijg je een heftige reactie.

In dit filmpje zie je wat er gebeurt met 50% waterstofperoxide. Dit is heftiger dan bij 30%, maar ikzelf heb het geprobeerd met 35% en dat is ook erg heftig:

http://www.youtube.com/watch?v=_11WR6UVhm8

Ik kwam trouwens een filmpje tegen van de ontleding van 85% waterstofperoxide. Dat is echt geconcentreerd en gevaarlijk spul!:

http://www.youtube.com/watch?v=_aRcO_974k0

Berichten: 3.145

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Echtepino schreef: Huh? permanganaat? Wat gebeurt er dan?

Ik zou verwachten dat je test met een reductor...
Kaliumpermanganaat werkt als reductor, hierbij ontstaat MnO2 (heel fijn verdeeld), KOH, O2 en water. De fijn verdeelde MnO2 werkt vervolgens zeer sterk katalytisch en leidt tot extreem heftige ontleding van H2O2.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Kaliumpermanganaat werkt als reductor, hierbij ontstaat MnO2 (heel fijn verdeeld)


Woelen toch... 8-)

Berichten: 3.145

Re: H2O2 checken op 'versheid'

Oeps :oops: ... ach we zijn allemaal mensen :P

Ik bedoelde dus, dat kaliumpermanganaat werkt als oxidator en waterstofperoxide als reductor. Deze laatste stof, hoewel normaliter bekend als oxidator, kan onder sommige omstandigheden werken als reductor, en dit is een voorbeeld.

Reageer