geslachtsbepaling vogels m.b.v veren

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 130

geslachtsbepaling vogels m.b.v veren

Weet iemand hoe het geslacht van een vogel bepaald kan worden?

Ik weet dat het met een DNA-analyse van de veren kan.

Ik heb al op internet gezocht maar ik kan niet vinden HOE het moet.

Deze testen zijn bij de dierenarts namelijk zeer prijzig. Zo'n 25 euro.

Alle reacties zijn welkom.

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: geslachtsbepaling vogels m.b.v veren

euh wil je de vogels op zicht sexen? Of wil je weten hoe die dna test verloopt? In ieder geval denk ik dat bij vogels het geslacht omgekeerd is dus xx is man en xy vrouw. Maar dat moet ik nog ne keer opzoeken.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 130

Re: geslachtsbepaling vogels m.b.v veren

Bij vogels kan je zeg maar aan de buitenkant niet zien of het een mannetje of een vrouwtje is. ;)

Wat wel klopt is dat xx een mannetje is en xy een vrouwtje, dat had ik al opgezocht op internet.

Maar ik wil eigenlijk weten hoe die DNA-test verloopt. :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: geslachtsbepaling vogels m.b.v veren

das niet waar der zijn een paar mensen die wel kuikens kunnen sexen! blijkt echt zeer moeilijk te zijn. Heeft iets te maken met de cloaca

http://home.student.uu.se/j/joek8725/artikel.pdf

Dit is de pdf over die methode dat u naar vroeg, de volgende link is de html versie. Deze versie heeft wel geen foto's van de gel electroforese resultaten.

http://www.google.be/search?q=cache:RlN2Jp...&hl=nl&ie=UTF-8

Ik zal wanneer ik tijd heb eens da artikel lezen en de samevatting geven als u dat wilt.

xd

edit:

ok hier gaat ie.

Eerst een paar termen

een intron is een niet coderende die zich in een gen bevind, deze sequentie wordt dus niet gebruikt om een eiwit te maken.

een primer is een sequentie dat kan binden op enkelstrengig dna en waarvan dna replicatie kan optreden. Dus een sequentie dat de plaats aanduid vanwaar dna moet worden gecopieerd.

exons zijn de coderende sequenties van dna (waar de introns in liggen). Deze exons mogen niet al te veel muteren of ze zullen foute eiwitten to expressie brengen en dus defectief zijn. Introns mogen wel muteren omdat ze bij vertaling van dna naar eiwit weggelnipt worden en meestal voor niets staan. Bij de Z en W genen zijn deze dus gemuteerd en dus niet even lang. Zo kan bv de intron van het z gen veel langer zijn. De exons van de twee genen zijn wel hetzelfde omdat ze geconserveerd zijn door de jaren heen. Deze eigenschap gebruiken ze voor de dna test.

dit is een vb van een gen

start--------------.....----------------......------------------- stop

de ..... (introns) worden dan weg gelaten bij vertaling dna naar eiwit.

Je hebt dus 2 geslachtschromosomen bij vogels nl het z en het w chromosoom. Op elk van deze chromosomen ligt er een gen nl het chromobox-helicase-DNA-binding gen. Ze maken dan primers die binden op de exons van die genen el laten de inrons dan copieren. het resultaat is dat je dan een pak introns hebt. Deze introns zijn van verschillende groote. Zo zijn de introns van de Z chromosomen langer dan die van de W. Nu doen ze een gelelectroforese. Dit is een techniek die dna scheid op lengte. Je hebt een plus pool en een min pool. Langere dna stukjes zijn meer negatief geladen dus zullen dichter bij de plus pool liggen dan de kortere stukjes. Het resultaat is dat als je een vrouwtje hebt je 2 streepjes ziet op de gel. Een streepje van de Z introns en eentje van de W introns(aangezien de ene langer is dan de andere) Bij een mannetje heb je een streepje (alle introns zijn even lang want zijn allemaal z introns)

in het kort. Ze nemen dna uit de veren, ze extraheren dit. Zo hebben ze een potje met vogel dna in, hier smijten ze de primers bij en krijgen dan duizende copieen van die introns. Deze introns zetten ze dan op electroforese en scheiden ze op lengte.

resultaat: 1 streepje is man 2 streepjes is vrouw

dit is een resultaat

Afbeelding

ps: vroeger liet men gewoon de genen zelf gecopieerd worden en deze knipten ze dan bv terhoogte van de introns met als gevolg dat deze genen op verschillende plaatsen geknipt werden en dus ook met electroforese konen gedetecteerd worden.

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 130

Re: geslachtsbepaling vogels m.b.v veren

Bedankt voor alle informatie!! :shock:

Ik ga het allemaal eens rustig doornemen!!

Re: geslachtsbepaling vogels m.b.v veren

Het geslacht van vogels laten bepalen kan door een veer op te sturen naar Pluma in Duitsland. Meer info op hun website:

http://www.pluma-dna.de/index.en.html



Reageer