wat voor soort voedingsbodem ik moet gebruiken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

wat voor soort voedingsbodem ik moet gebruiken

hallo,

ik heb een vraag, ik ga voor mijn profielwerkstuk een proef doen over de efficientie van zepen op bacterien op de handen. dan moet ik bacterien afnemen dmv voedingsbodems maar ik weet precies wat voor soort voedingsbodems moet gebruiken, heeft iemand hier een antwoord op?

Berichten: 25

Re: wat voor soort voedingsbodem ik moet gebruiken

Je kan hiervoor een vrij algemene voedingsbodem nemen PCA of Plate Count Agar. Dit is een vaste voedingsbodem. Je kan dan eenmaal de bodem uitgehard is een afdruk van je vinger zetten. Laat verschillende personen de handen wassen met verschillende zepen, dettol, alcohol,.....

Gebruikersavatar
Berichten: 241

Re: wat voor soort voedingsbodem ik moet gebruiken

er zijn massa's aan voedingsbodems gekend. ik zou eerst beginnen met te kijken hoeveel bacterien er bijvoorbeeld per oppervlakte nog aanwezig zijn (linkerarm gewassen-rechterarm niet).

ik zou ook eens kijken naar schimmels en gisten.

bij 37°C zou ik starten met een algemene voedingsbodem zoals een Plate count agar, en bij 22 °C zou ik een Sabbouroud dextrose agar bezigen om te kijken hoe het zit met schimmels en gisten.

er zijn platen in de handel die op de achterzijde een raster vertonen en die je bomvol met voedingsbodem moet gieten. Na stollen wordt de plaat met de voedingsbodem op de huid gedrukt en na incubatie kan je bijvoorbeeld per vierkante cm gaan tellen hoeveel kolonies (en dus bacterien) er aanwezig zijn

groeten,

Re: wat voor soort voedingsbodem ik moet gebruiken

Even een puntje voor je proef, de manier waarop je je handen wast is van groot belang want de mechanische verwijdering is meestal van grotere invloed dan de zeep op het verwijderen van bacterieen.

Je handen grondig schoonborstelen met een borsteltje en water zal meer bacterieen verwijderen dan rustig wassen met een zeep.

Reageer