nylon maken

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1

nylon maken

we hebben een labo gehad van hoe we nylon moetten maken, nu moeten we weten waarom we het zuurdichloride da wa gebruikt hebben moeten oplossen in het (cyclo)hexaan, en dit weten we dus niet.

Kan iemand helpen??

thanks

Berichten: 2.337

Re: nylon maken

Wat doet een zuurchloride met water?

Berichten: 723

Re: nylon maken

Wat doet een zuurchloride met water?
Precies niets :P .

Sorry voor de topic omhoog te halen, maar een nieuwe beginnen is zo stom.

Kan nylon 6 enkel via ring opening polymerisatie worden gemaakt, of is er ook een polycondenstatieprotocol voorhanden, waarbij gestart wordt van een koolstof skelet met en een amine groep en een zuurgroep?

Berichten: 2.337

Re: nylon maken

Nee, je ken het ook met het diamine en het dizuurchloride doen, is een eenvoudig practicum en toch kon ik het laten mislukken. :oops: Iets te overhaast :D

Adipoyl chloride + hexaan 1,6 diamine -----> nylon 6,6

En voor de volledigheid een zuurchloride reageert met water tot het carbonzuur en zoutzuurdampen, daarom dat men het oplost in hexaan.

Berichten: 723

Re: nylon maken

jhullaert schreef: Nee, je ken het ook met het diamine en het dizuurchloride doen, is een eenvoudig practicum en toch kon ik het laten mislukken. :oops: Iets te overhaast :D

Adipoyl chloride + hexaan 1,6 diamine -----> nylon 6,6

En voor de volledigheid een zuurchloride reageert met water tot het carbonzuur en zoutzuurdampen, daarom dat men het oplost in hexaan.
Wel maar dan heb je nylon 6,6. Maar stel dat ik nu nylon 6 (of nylon 11) wil.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: nylon maken

Nylon 6 geeft aan dat je dan geen alkyldeel hebt tussen de amines? Dan zou ik zeggen: laat het adipoylchloride reageren met hydrazine.

Berichten: 723

Re: nylon maken

Nylon 6 geeft aan dat je dan geen alkyldeel hebt tussen de amines? Dan zou ik zeggen: laat het adipoylchloride reageren met hydrazine.
Nee, dat geeft aan dat de basiseenheid maar 5 koolstoffen bevat, gescheiden door een amide binding (amide bevat dan het 6e koolstof).

Bij mijn weten wordt er enkel met caprolactam gewerkt, waarbij de ring wordt geopend en alzo een polymeerketen wordt gevormd (via geactivieerde monomeer polymerisatie).

Maar blijf vooral denken, goed bezig :D hopelijk komt er iets uit.

Te weten: ε caprolactam:

Afbeelding

Berichten: 2.337

Re: nylon maken

Dan gebruik je gewoon het langere dizuurchloride en her langere diamine?

Ik ken die ring opening polymerisatie met caprolactam maar elke reactie die een gesubstitueerde amide vormt kan je hier toch voor gebruiken? Er zijn er wel niet zo veel. Ik heb altijd geleerd van nylon te benoemen als nylon 6,6 of nylon 2,6 bijv. Hoe benoem je bij je methode dan niet symmetrische nylonpolymeren?

Berichten: 723

Re: nylon maken

jhullaert schreef: Dan gebruik je gewoon het langere dizuurchloride en her langere diamine?

Ik ken die ring opening polymerisatie met caprolactam maar elke reactie die een gesubstitueerde amide vormt kan je hier toch voor gebruiken? Er zijn er wel niet zo veel. Ik heb altijd geleerd van nylon te benoemen als nylon 6,6 of nylon 2,6 bijv. Hoe benoem je bij je methode dan niet symmetrische nylonpolymeren?
Dat is het hem net. Ik denk dat deze enkel worden gemaakt uit caprolactam, waarbij de grootte van de ring toeneemt.

Berichten: 2.337

Re: nylon maken

De enige reden waarom men met carpolactam werkt is omdat het zeer makkelijk en goedkoop te maken is uit cyclohexanon d.m.v. een beckmann rearrangement.

Grotere ringen zullen dus niet gebruikt worden voor nylonproductie denk ik.

Berichten: 654

Re: nylon maken

Nylon 6,6 betekent dat er twee eenheden zijn, waarbij één dizuur (1,6-hexaandizuur), de andere diamine (1,6-hexaandiamine). Nylon 6 betekent dat er maar één eenheid is, in dit geval (1-aminohexaan-6-zuur).

Let ook op het verschil:

Nylon 6,6 heeft amine-carbonyl-carbonyl-amine-amine-carbonyl-carbonyl-amine

Nylon 6 heeft amine-carbonyl-amine-carbonyl-amine-carbonyl

Je kan nylon 6 dus ook uit 1-aminohexaan-6-zuur (zeta-glycine? 8-[ , nee, toch maar gamma-glycine :D ) maken, theoretisch. Maar caprolactam reageert door ringopening in een kettingreactie. Dit zal beter en gemakkelijker verlopen.

Ik vermoed overigens ook dat nylon 6 meer kristallijn zal zijn, en dus een hoger smeltpunt en meer stevigheid heeft.

Berichten: 2.337

Re: nylon maken

Ja, daar zit het hem :)

Gek dat ze het beiden nylon noemen is er dan geen enkel fysisch verschil waar te nemen?

Berichten: 723

Re: nylon maken

Een polyester is ook een breed begrip he (nylon is een polyamide). Binnen de polycondensaten worden algemeen een dergelijke namen gebruikt (polyether, polyurethaan, ...). Dus er zal zeker een verschil zijn in fysische eigenschappen.

Berichten: 654

Re: nylon maken

jhullaert schreef: Ja, daar zit het hem  :)

Gek dat ze het beiden nylon noemen is er dan geen enkel fysisch verschil waar te nemen?
Nylon is een merknaam van Du Pont. De systematische naam is een polyamide.

Eigenlijk is nylon 6,6 zelfs geen echt polyamide, het is een copolymeer.

Berichten: 723

Re: nylon maken

wouterman schreef:

Eigenlijk is nylon 6,6 zelfs geen echt polyamide, het is een copolymeer.
Ja ik vroeg mij dat ook al af of dat een copolymeer is, maar het wordt zo toch niet aanzien. Vanuit dat oogpunt zijn bijna alle polycondensaten copolymeren, denk maar aan PET, polycarbonaat, ...

En nylon 6,6 zit vol met amidebinding, dus als dat geen polyamide is dan weet ik het niet hoor :) , tis niet omdat iets een copylmeer is dat het geen polyamide kan zijn. Denk als ik zoiets op mijn examen zou zeggen dat hem weinig punten zal geven. Dat is een als dan gegeven:

Nylon is een polyamide, maar een polyamide is niet noodzakelijk nylon (denk maar aan een eiwit bijvoorbeeld, dat is een polyamide). En dus is nylon 6,6 een polyamide.

at Jhulaert: Trouwens zelf al heeft een kunststof de zelfde chemische samenstelling (en dan bedoel ik de brutoformule), dan kunnen de eigenschappen nog totaal verschillend zijn. Denk maar aan polyethyleen die het zakje is (tasje voor de Nederlandse vrienden :P ) in de supermarkt, maar ook de prothese die in een persoon wordt gestoken en knoer hard is (VHDPE).

Reageer