dampdruk

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

dampdruk

Haai!

Ik heb een dringende vraag, ik zit hier met een stukje tekst en ik begrijp niet helemaal wat ze bedoelen met: EVENWICHT DRUK

'De dampspanning van een vloeistof bij een bepaalde temperatuur is het evenwicht druk door moleculen verlaten en het betreden van de vloeistof oppervlak'.

Wat is evenwicht druk nou precies? Wanneer is het bereikt? Is het belangrijk in het proces van destillatie? En heeft evenwicht druk iets te maken met thermodynamisch evenwicht? En als je nog tijd hebt:p kun je dan ook even uitleggen wat ze nou zeggen in deze zin?..

Ik hoop dat iemand mijn vragen kan beantwoorden, want kom er echt niet uit.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: dampdruk

Ik denk dat je een stukje letterlijk vertaald hebt uit een andere taal :D

Simpel gezegd: er blijven moleculen uit de vloeistof in gasfase gaan totdat de dampdruk van je vloeistof gelijk is aan de partiele druk van je component in gasfase.

Nou heb ik geen idee of je dat verder helpt, want je Chemlevel staat op 1 maar je vraagformulering doet mij vermoeden dat het hoger moet zijn.

Heb je dit al gelezen? Dampdruk op Wikipedia
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: dampdruk

Partiele druk van het component in gasfase?

Ja, het kan wel hoger zijn, maar bij dit onderwerp is het vrij laag:P

Ik dacht gwn het evenwicht druk wordt bereikt als als de temperatuur van het vloeistof mengsel gelijk is aan de temperatuur van van het gas, want hoe kan je anders meten of de dampdruk gelijk is? of heeft dit alleen betrekking op het thermisch evenwicht.

*Ja wikipedia daar was ik ook beland, maar ik begrijp het nog niet helemaal.

Berichten: 1.379

Re: dampdruk

De evenwichtsdruk ( met een s !) van een zuivere vloeistof is de dampdruk waarbij de verdamping aan het oppervlak even snel is als de

condensatie van die damp aan het oppervlak.

Bij destillatie van een vloeistofmengsel is er ook evenwicht tussen vloeistof en damp. Maar vloeistof en damp hebben daarbij een verschillende samenstelling. Daardoor kun je via destillatie twee vluchtige stoffen van elkaar scheiden. Je vindt er in Wikipedia wat over bij fasenleer.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Reageer