Bunsen branders

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Bunsen branders

Hallo allemaal,

Dit is meer een technische vraag dan een chemische vraag. Een gasinstallatie cq. gasverbruikers vallen of onder NEN 1078 of onder NEN 2078. Nu is een bunsen brander een toestel wat eigenlijk een niet industriële toepassing kent. Nu zou je op basis hiervan kunnen bepalen dat een bunsen brander valt onder NEN 1078 ware het niet dat NEN 1078 gaat over gebouw gebonden systemen en een bunsen brander niet direct gebouw gebonden is. Gasleidingen die naar een laboratorium gaan zijn wel gebouw gebonden. Er is niet met zekerheid vast te stellen onder welke norm een bunsen brander valt. Is er iemand aanwezig hier die hier enige duidelijkheid in kan verschaffen? Alvast bij voorbaat mijn dank

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Bunsen branders

NEN 2708 gaat over industriële gasinstallaties (zie hier). Een bunsenbrander lijkt mij daar ook niet onder te horen.

Ik vraag me af of er een NEN-norm is die specifiek over bunsenbranders gaat. Een bunsenbrander is een laboratoriuminstrument. Reageerbuizen zijn dat ook, maar ik geloof niet dat er een NEN-norm over reageerbuizen bestaat.

Je zou in ieder geval gewoon het NEN eens kunnen bellen met deze vraag. Ze zijn makkelijk bereikbaar. De telefoniste kan je, als je je vraag uitlegt, wel naar de juiste persoon doorverbinden.

Reageer