Springen naar inhoud

Werkvoorschrift UV/VIS Spectrometrie

• Log in om te kunnen reageren

mieke011

mieke011

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2009 - 16:50

Hallo,

Ik moet voor school een werkvoorschrift maken voor de kwantitatieve analyse van het concerveringsmiddel E-210 (BenzoŽzuur).
Maar wat niet wordt verteld, is hoe dit concerveringsmiddel ons gegeven wordt. Dus of het een zuivere stof is, en wij moeten controleren of de concentratie van het BenzoŽzuur klopt met wat er op de 'verpakking' staat...

Want na mijn idee moet je bij spectrometrie van een standaard reeks een verdunnings oplossing moet maken, die een kleur krijgt (hoe kon dat ook al weer?), die je zo in de spectrometer kon doen. Hierna kon via Exel een ijklijn gemaakt worden, en zo kon er een formule berekend worden, horende bij de ijklijn. Mbv deze formule kon zo van een onbekend monster de concentratie berekend worden.
Maar dit is allemaal 2 jaar geleden dat ik dit gedaan heb, dus volgensmij is enige opfrissing wel nodig... :oops:

Op internet kan ik niet echt vinden wat ik zoek.. En ik zoek dus een werkvoorschrift voor de bepaling van de concentratie (denk ik dan maar) die spectrometrisch UV/VIS bepaald kan worden.

Wie kan mijn geheugen weer even opfrissen, en mij uitleggen hoe het zat?
En heeft er iemand een eenvoudig werkvoorschrift voor soort bepaling van wat ik zoek?

Alvast super bedankt. (ik zit al de hele middag er dingen van op te zoeken, maar ik kan het gewoon niet vinden).

Groetjes Mieke.

Veranderd door mieke011, 28 november 2009 - 16:50

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Derrek

Derrek

• >100 berichten
  • 217 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 november 2009 - 17:30

De methode met de ijklijn lijkt me nogal vrij straight-forward. Je maakt een reeks oplossing met gekende concentraties, bijvoorbeeld 0.1M, 0.2M, 0.3M, enz.. waarvan je het spectrum opneemt.

Het spectrum is een reeks waarden die staan voor de absorptie. Bij een bepaalde golflengte zal je component het sterkst absorberen, die waarde gebruik je meestal voor de bepaling. Dus dan krijg je een ijklijn met absorptiewaarden in functie van de concentraties.

Wanneer je nu het spectrum opneemt van een oplossing met benzoŽzuur met ongekende concentratie, kan je de waarde van de absorptie 'invullen' in de ijklijn, en zo de concentratie aflezen.

Is dit wat je bedoelt?

mieke011

mieke011

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 november 2009 - 17:59

Ja, dat is wat ik bedoel.
Maar, Hoe kreeg je ook al weer een kleur in je verdunningsreeks?

En waar zou ik dan een voorschrift kunnen vinden?
:(

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11120 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 28 november 2009 - 18:46

Waarom een kleur? Zuiver benzoŽzuur absorbeert in het UV gebied.

*_gast_Gerard_*

• Gast

Geplaatst op 28 november 2009 - 20:36

Een link met op blz 10 een werkvoorschrift
http://www.mohfw.nic...20Additives.pdf

mieke011

mieke011

• 0 - 25 berichten
  • 14 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 november 2009 - 15:19

Oke..

Ik snap het nog niet helemaal, maar dat komt omdat de opdracht niet helemaal duidelijk is, aangezien er niet wordt verteld hoe het benzoŽzuur wordt gegeven aan ons (vaste stof, opgelost in een bep. vloeistof oid.).

@ Fuzzwood:
Ik wist niet dat benzoŽzuur licht absorbeerde in het UV gebied. Vandaar dat ik er iets van een kleur aan wilde koppelen (benzoŽzuur is een oplossing kleurloos?

Maar iig bedankt, nu kan ik tenminste iets maken..:)

ststeffie

ststeffie

• 0 - 25 berichten
  • 3 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2009 - 14:47

weet iemand ook toevallig de maximale golflengte waarop je benzoŽzuur moet meten?

hllaan

hllaan

• >100 berichten
  • 164 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 december 2009 - 14:50

als je een scannende spectrofotometer op het lab hebt, kanje de golflengte met de maximale extinctie vrij makkelijk krijgen tijdens de uitvoering van het experiment

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures