high en low spin

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 269

high en low spin

waarom hebben Zn2+ en Ag+ geen spin?

is dit omdat ze alle 2 een vol d-orbitaal hebben?

Berichten: 2.337

Re: high en low spin

Geen spin? Dat is nogal raar verwoord aangezien enkel elektronen een spin kunnen hebben.

Ze hebben geen ongepaarde elektronen meer waardoor de netto spin van het geheel van elektronen 0 is.

Berichten: 269

Re: high en low spin

ok, dus als alle orbitalen van het atoom bezet zijn, is de nettospin = 0 ?

bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: high en low spin

Ja, in feite wel. Maar het is netter om te spreken over 'geen ongepaarde elektronen' in plaats van 'alle orbitalen bezet'. In de praktijk zal dat laatste nooit gebeuren, omdat een atoom (theoretisch) een oneindig aantal orbitalen kan hebben.

Overigens, begrijp je ook waarom je een netto spin van 0 hebt als je geen ongepaarde elektronen hebt?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 269

Re: high en low spin

Neen, ik dacht juist dat, als alle elektronen gepaard waren (met dus tegengestelde spin) dat je sprak van een low spin ...

heeft het dan te maken met de paringsenergie en kristalveldsplitsingsenergie?

ik weet dat bij low spin (dus meest elektronen gepaard) de paringsenergie (P) kleiner is dan de splitsingsenergie (Δ°)

dus, als alle elektronen gepaard zijn (zonder dat er ng maar 1 ongepaard elektron overblijft) moet dan P = Δ° en is de spin = 0?

of is mijn redenering foutief?

Berichten: 2.337

Re: high en low spin

redeneer als volgt: als alle elektronen gepaard zijn dan zijn er evenveel met een spin down (-1/2) als met een spin up (+1/2). De totaalsom is dus 0.

Om te checken of jouw (moeilijke :P ) redenering klopt heb ik de cursus nodig en ik heb hem niet bij.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: high en low spin

Ik doelde eigenlijk op het Pauliverbod: per orbitaal max 2 elektronen, en geen enkel elektron met dezelfde kwantumgetallen --> bij volledig gevulde orbitalen dus altijd evenveel elektronen met spin -1/2 als met spun +1/2.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 269

Re: high en low spin

Mijn moeilijke redenering komt uit men cursus organische chemie :p

bedankt voor de simpele redenering! ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: high en low spin

jhullaert schreef: Geen spin? Dat is nogal raar verwoord aangezien enkel elektronen een spin kunnen hebben.
Alleen electronen een spin? Ik moest toevallig gisteren het verschil tussen ortho- en parawaterstof uitzoeken, en mij is toen duidelijk geworden dat deze twee verschillen in atoomspin ipv electronspin. Is dit gewoon een foute conclusie?

Edit: Op wikipedia staat letterlijk: "Onder normale omstandigheden is diwaterstof een mengsel van twee verschillende soorten moleculen die van elkaar verschillen in de draairichting die de atoomkernen hebben, ook wel 'spin' genoemd."

Berichten: 2.337

Re: high en low spin

Ragbips schreef:
jhullaert schreef: Geen spin? Dat is nogal raar verwoord aangezien enkel elektronen een spin kunnen hebben.
Alleen electronen een spin? Ik moest toevallig gisteren het verschil tussen ortho- en parawaterstof uitzoeken, en mij is toen duidelijk geworden dat deze twee verschillen in atoomspin ipv electronspin. Is dit gewoon een foute conclusie?

Edit: Op wikipedia staat letterlijk: "Onder normale omstandigheden is diwaterstof een mengsel van twee verschillende soorten moleculen die van elkaar verschillen in de draairichting die de atoomkernen hebben, ook wel 'spin' genoemd."
Ja ok, zo thuis in de kwantumchemie ben ik nu ook niet. :P Goed dat deze fout er uit is gehaald.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: high en low spin

Oh, ik ging er eerder van uit dat wikipedia fout zat, aangezien dat ook wel vaak het geval is. Nu is het voor mij ook opgehelderd, die quarks in de atoomkernen hebben natuurlijk een spin :)

Berichten: 2.337

Re: high en low spin

En die atoomkernen bestaan enkel uit een proton...

Een proton bestat uit één down quark en 2 up quarks dus heeft dat een spin + 1/2?

Ik verwar waarschijnlijk 2 dingen.

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: high en low spin

Ja ik ben nu heel erg in de war. Parawaterstof heeft H upspin + H downspin en ortho 2x upspin als ik het goed begrijp. Die downspin is dan hetzelfde als -1/2 en het H atoom bestaat dan uit 2 down en 1 upquark?

Dit is behoorlijk verwarrend omdat ik zelf ook alleen maar elektronenspins gewend ben. Verder zullen dingen als het Pauliverbod en alles vast ook niet van toepassing zijn op atoomspins. Iemand die hier misschien meer over weet? :P

Berichten: 2.337

Re: high en low spin

Ik denk echt niet dat er iets bestaat als atoomspins maar dat dit enkel bij waterstof geldt aangezien die kern maar uit een proton bestaat.

Wat je zegt dat het pauliverbod niet zal gelden dnek ik ook maar hoe zouden we een waterstofmolecule moeten bekijken? 2 protonen met tegengestelde spin? Dan geldt het Pauliverbod wel en dan klopt mijn redenering van -1/2 niet. 8-)

rwwh, woelen, Beryllium,...? :eusa_whistle:

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: high en low spin

Dat hoeft natuurlijk niet per sé zo te zijn, dat het Pauliverbod dan automatisch geldt. Als het wél twee protonen met tegengestelde of gelijke spin zouden zijn, hoeven ze elkaar nog niet per se te hinderen lijkt mij. Als dat atoom een bepaalde draaiing heeft, heeft dit invloed in bijv de x richting, de y richting maar niet in de z richting. Hier zouden de protonen toch ongestoord gepaard aanelkaar zitten?

Dit is wel heel geinig om over na te denken, ik wou dat ik er verstand van had :P

Reageer