Titratie/wamte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 7

Titratie/wamte

Hoi,

Ik moet op school titreren en ik heb een vraag over de volgende formule:

Q = mcdT

Mijn vraag is dit een grote C of een kleine C? Want het zijn twee verschillende termen. Je hebt soortelijke warmte in J/kg/K, dat is de kleine c en de grote C is de warmtecapaciteit.

Wat moet ik nu bij C invullen? De soortelijke warmte, zoals deze in de Binas staat bij de Gegevens van vloeistoffen, gassen en dampen en vaste stoffen?

Mvg,

bram7416

Berichten: 2.337

Re: Titratie/wamte

Controleer aan de hand van je eenheden, dan kan je makkelijk bepalen welke grootheid je moet gebruiken.

Berichten: 7

Re: Titratie/wamte

Ik weet dus niet over welke eenheden het gaat, met die C. Op het opdrachtenblad staat een grote C en in de Binas een kleine C. Dus ik weet dat zelf ook niet.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Titratie/wamte

Soortelijke warmte is de benodigde hoeveelheid energie die nodig is om een bepaalde hoeveelheid (mol, gram, ...) van een stof een graad in temperatuur te doen verhogen.

Warmtecapaciteit is een eigenschap van een voorwerp: hoeveel energie is er nodig om dat voorwerp een graad in temperatuur te doen verhogen. Daar zit dus geen hoeveelheidsfactor in.

Afhankelijk van wat de vraag precies is, moet je nu kunnen bepalen of je de soortelijke warmte of warmtecapaciteit nodig hebt. Ligt er aan wat precies de opzet van het experiment is.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Titratie/wamte

Sport is het antwoord op alles. Weliswaar is dit niet mijn sport, maar op deze handbalsite staat het antwoord. 8-)

Overigens de eerste site door googelen op ´Q=mcdt´.

Reageer