Verdunnen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Verdunnen

Hoi,

Ik moet he aantal gram vitamine C in Rode Paprika sap berekenen.

Ik doe dit mbv een titratie met DCPIP.

Ik heb van de rode paprika 4 ml genomen, en dit tot 20 mL verdund.

Er was 3,73 X 10^-5 mol DCPIP nodig om het te verkleuren

De molverhouding is 1:1 wat betekend dat er ook 3,73*10^-5 mol vitamine C in de vloeistof aanwezig moet zijn.

Vervolgens moet ik berekenen hoeveel gram vitamine C dat is. Dit doe ik met een verhoudingstabel waarin ik het aantal mol en aantal gram inz et en met behulp van de molecuulmassa van vitamine C 0,0066 gram uitkrijg. Vervolgens moet ik dit per 100 g van het voedingsmiddel (paprika) berekenen. ik weet dat 1 ml is 1 gram. Maar moet ik dan 0,0066 X 25 doen , omdat er oorspronkelijk maar 4 ml paprikasap in zit. Of moet ik 0,0066 X 5 doen omdat het otaal volume door de verdunning 20 ml is?

Als het 1e goed is, wat is dan de functie van verdunnen??

Daarnaast heb iik nog een vraag: waarom lost vitamine C op in water?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Verdunnen

Je maakt een denkfout. Uit hoeveel gram nauwkeurig rode paprika (de groente zelf) heb je het extract bereid? De dichtheid van de stockoplossing doet er namelijk niet toe.

Gebruikersavatar
Berichten: 217

Re: Verdunnen

IfK schreef:

Daarnaast heb iik nog een vraag: waarom lost vitamine C op in water?
Simpel antwoord : omdat het oplosbaar is in water.

De oplosbaarheid van een stof hangt af van de interactie tussen de stof en het oplosmiddel (water in dit geval). Oplossen betekent namelijk de moleculen van elkaar scheiden. Hoe beter de watermoleculen 'aangetrokken' worden tot de stof, hoe vlotter dit gaat.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Verdunnen

Tja dat antwoord is niet erg bevredigend vermoed ik.

Wat is de officiele naam van Vit. C?

Does it ring a bell?

Reageer