Ontleding

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

Ontleding

Hallo,

Kan iemand mij misschien vertellen hoe ik kan berekenen bij welke temperaturen de onderstaande stoffen ontleden?

De stof MgO

De stof Al2O3

De stof FeeO3

De stof SiO2

De stof CaO

Het zijn elementen die in de vaste verbinding voorkomt waarvan ik moet zien te bewijzen dat het zuurstof uit deze moleculen vrijkomen voor verdere reactie.

Alvast bedankt.

Groeten, Roy

Berichten: 2.337

Re: Ontleding

Van ontledingstemperaturen berekenen heb ik nog nooit gehoord.

Je kan deze opzoeken op bijvoorbeeld wikipedia.

Wat bedoel je precies met je laatste zin? Er lijkt me iets mis met de zinsbouw. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Ontleding

Hoi,

als ik het dus goed begrijp moet je van de stoffen aan kunnen geven waarom hier zuurstof vrijkomt voor verdere reacties. Ik snap alleen niet helemaal waarom dit (alleen) gerelateerd wordt aan de temperatuur waarbij ze ontleden.

Heb je b.v. een idee in welke vorm ze voorkomen wanneer de reactie plaatsvind? Zitten ze in een oplossing? Zijn het gassen. Als je deze vragen beantwoord kom je al wat dichter bij een oplossing van je vraag.

Maar zoals jhullaert al zegt ik zou de stoffen eens opzoeken op internet of kijk even in een binas (weet niet of deze nog steeds gebruikt worden maar was voor mij altijd wel handig).

Ik zie het wel als je verdere vragen hebt.

Berichten: 32

Re: Ontleding

Voor moleculen geldt over het algemeen het volgende. Het zijn polaire en covalente bindingen die de atomen in de molecule bij elkaar houden. De sterkte van deze bindingen bepaalt dus het kookpunt, de smelttemperatuur en de ontledingstemperatuur. Deze laatste zal steeds de hoogste zijn. Dit moet toch al indicatief zijn voor het rangschikken van bovenstaande substanties.

Ik zou ook niet spreken over het berekenen van ontledingstemperaturen. Dit zijn onderzoekswaarden die dus ergens zijn getabelleerd. Ik sluit me dus aan bij Sam.

Berichten: 723

Re: Ontleding

Enkele van die verbindingen kunnen alleszins wel een stootje verdragen. Temperaturen van boven de 1500°C of meer kunnen wel nodig zijn denk ik. Denk maar aan de opbouw van een hoogoven. Het is niet de bedoeling dat het beton begint te verdampen tijdens uw ovenproces :) . Vaak worden hier net oxides voor gebruikt omdat ze zo onreactief zijn (Al2 O3 , SiO2 , FeO2 , TiO2 , Mn3 O4 , Na2 O, K2 O, CaO en MgO. Deze kunnen zeker tegen 800°C)

Berichten: 19

Re: Ontleding

De omschrijving is idd best summier.

De combinatie van stoffen zitten in een coatingslaag die het vaste magnesium scheidt van de buitenlucht. De coatingslaag is vast van vorm.

De stof wordt geinjecteerd in een vloeibare omgeving van ca 1350 graden zodat de coatingslaag dacht ik ontbindt en de magnesium van vast naar gas overgaat.

Dus als ik het goed begrijp kan ik de stoffen scheiden op kookpunt zodat ik gelijk de volgorde heb van de sterkte van de moleculen?

Idd is het handig als het vuurvast niet verdampt. Dat zou zeer ongunstig zijn ;)

Maar hoe kan ik aantonen dat de coatingslaag oplost/ontbind bij een temperatuur van zeg 1350 graden? Ik heb het idee dat hierbij de moleculen ontleden, maar dat is puur een gevoelskwestie en niet op feiten gebaseerd.

Gebruikersavatar
Berichten: 560

Re: Ontleding

Ik denk dat je beter kan gaan zoeken naar het soort coating dan aangezien dit per verschillende coating kan verschillen. Kan b.v. gebaseerd zijn op epoxy, acrylaat ofzo.

Reageer