50l natronloog?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

50l natronloog?

Hey Mensen,

ik heb even een vraagje. Heeft iemand enig idee waar ik grote vaten met natronloog kan krijgen? 30 % oid?

Groet,

Erik

Berichten: 541

Re: 50l natronloog?

zelf maken, je kunt natriumhydroxide per 25 kilo inkopen.

Re: 50l natronloog?

zelf maken, je kunt natriumhydroxide per 25 kilo inkopen.
Bedankt voor je reactie Vreggie. Natriumhydroxide dan aanmengen met kraanwater?

Waar kun je die 25 kilozakken kopen?

Berichten: 541

Re: 50l natronloog?

Dat is een beetje afhankelijk waarvoor je het will gebruiken, bij industriele toepassingen volstaat kraanwater vaak maar bij het produceren van medicijnen bijvoorbeeld niet.

Voorbeelden van bedrijven waar je het kunt kopen zijn:

Labstuff

Brentagg

Acros

Sigma Aldrich

en zo zijn er nog veel meer te noemen.

Berichten: 84

Re: 50l natronloog?

Het is iets minder simpel dan gewoon aanlengen. Er zal een exotherme reactie komen (komt warmte vrij). Het is ook nog eens vrij agressief spul, zorg wel dat je alles met een bril (liefst gelaatsmasker) en goede grote schort doet.

En in plaats van gewoon water natuurlijk liever demi water, maar hoeft niet persee.

Re: 50l natronloog?

Ik wil het gaan gebruiken voor het regenereren van mijn ionenwisselaar. Dat het agressief is is me bekend, gootsteenontstopper is niet bepaald vriendelijk ;-) Ik ben me bewust van de toxiciteit van stoffen als deze. Bescherming in de vorm van handschoenen, kleding en bril spreekt voor zich!

Berichten: 32

Re: 50l natronloog?

NaOH is niet zo toxisch, een volwassen man moet al snel 150 g opeten om er door de toxiciteit aan te overlijden. Het hoeft echter geen betoog dat de corrosiviteit levensbedreigender is.

Berichten: 65

Re: 50l natronloog?

Een fles keuken azijn in de buurt is ook altijd handig om meteen wonden te kunnen verzorgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: 50l natronloog?

Informeer eens bij J.T. Baker in Deventer. Zij leveren geconcentreerde natronloog in verschillende concentratie en ook in grote verpakkingen: 25 liter jerrycan, 200 liter drum, 1000 liter IBC en 10 kuub tankauto.

Re: 50l natronloog?

Informeer eens bij J.T. Baker in Deventer. Zij leveren geconcentreerde natronloog in verschillende concentratie en ook in grote verpakkingen: 25 liter jerrycan, 200 liter drum, 1000 liter IBC en 10 kuub tankauto.
Dat zijn nog eens tips! Daar zal ik eens achteraan, dat lijkt me wel wat namelijk zo'n ton van 25 liter ;-)

Re: 50l natronloog?

Helaas verkopen ze niet aan particulieren :(

Gebruikersavatar
Berichten: 160

Re: 50l natronloog?

Helaas verkopen ze niet aan particulieren
Boom bv in Meppel is een distributeur van J.T. Baker. Misschien dat zij wel aan particulieren willen leveren.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: 50l natronloog?

Niemand nog gevraagd wat de toepassing is? Misschien is er wel een eenvoudigere oplossing.

Berichten: 365

Re: 50l natronloog?

Ik wil het gaan gebruiken voor het regenereren van mijn ionenwisselaar. Dat het agressief is is me bekend, gootsteenontstopper is niet bepaald vriendelijk ;-) Ik ben me bewust van de toxiciteit van stoffen als deze. Bescherming in de vorm van handschoenen, kleding en bril spreekt voor zich!
zou het dan niet met kraanwater aanlengen..is weer extra werk.

Reageer