waterstof basis van alle elementen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

waterstof basis van alle elementen

Ik ben een absolute dummy in scheikunde. (Level 1 lijkt me een onverdiend compliment) Met enige schroom stel ik toch de volgende serieus bedoelde vraag. Is waterstof, combinaties en re-combinaties van waterstof, uiteindelijk de oorspronkelijke basis van alle andere elementen?

Berichten: 374

Re: waterstof basis van alle elementen

De atomen die wij hier op aarde kennen bestaan uit een kern met daarin protonen en neutronen. Daaromheen draaien negatieve electronen. Het aantal protonen en electronen is gelijk.

Waterstof-1 is een uitzondering op de neutronen want deze heeft alleen een proton.

Alle andere elementen, ook waterstof-2, hebben neutronen in de kern.

En als je kijkt naar het ontstaan van de elementen hier op aarde(en de rest van het universum) komt dat door fusie van waterstof, helium enz. Daarmee kan je elementen maken tot en met Ijzer. De elementen daarna zijn vooral ontstaan door supernovae.

Berichten: 3

Re: waterstof basis van alle elementen

Maar helium komt toch ook voort uit waterstof? Het is toch een effect van een kernfusie van waterstof?

Ergo: kun je stellen dat de basis van alle elementen uiteindelijk waterstof in combinaties en re-combinaties is?

Berichten: 374

Re: waterstof basis van alle elementen

Zo kan je het inderdaad zien.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: waterstof basis van alle elementen

Ik snap je redenatie, maar eigenlijk is het niet de waterstof die de basis vormt: door meerdere waterstofatomen samen te voegen krijg je niet andere elementen, want (zoals gezegd) kom je daarbij neutronen tekort.

Wat je wel zou kunnen zeggen, is dat waterstof de eenvoudigste stabiele vorm is van de basis van alle materie.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: waterstof basis van alle elementen

Wat is er mis met deze stelling dan: Alle voorkomende (zoals wij die nu kennen) elementen zijn uiteindelijk door kernfusie gemaakt van waterstof.

Berichten: 654

Re: waterstof basis van alle elementen

Nee. Waterstof bestaat ook weer uit protonen. Neutronen bestaan ook nog. Deze deeltjes zijn ook weer opgebouwd uit andere deeltjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: waterstof basis van alle elementen

Alles is dus opgebouwd uit quarks en andere subelementaire deeltjes. Tot we weer ontdekken waar die uit bestaan. :lol:

Reageer