Zoek vervanger voor epoxy.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Zoek vervanger voor epoxy.

Ben op zoek naar een vervanger voor epoxy.

Ik giet epoxy op het schilderij nadat het goed droog. Maar dan krijg ik het volgende probleem, het schilderij wordt geel! En dat schijnt men niet te kunnen verhelpen, als iemand daar een oplossing voor heeft is dat welkom.

Maar weet iemand een product dat een soort gelijk effect geeft als epoxy.

Het moet dus gietbaar zijn en tegen acryl / olie verf kunnen.

Alvast bedankt R.Struwer

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Zoek vervanger voor epoxy.

Waarvoor dient die epoxy? Blijkbaar mag het niet geel worden, maar wat verwacht je verder voor eigenschappen? Moet het heel hard zijn? Lang leven?

Berichten: 1.816

Re: Zoek vervanger voor epoxy.

Als je standaard epoxy gebruikt, dan vergeelt dat inderdaad vrij snel. Maar vraag eens naar epoxy (verharder) die bijv. gebruikt wordt om zonnecellen in te gieten, die heeft een UV beschermer en vergeelt bijna niet.

Poly-urethaan zou een alternatief kunnen zijn, maar ook alleen de variant met UV. bescherming, de zg DD- lakken. Je kan die ook op de al behandelde schilderijen doen als anti-vergeler.
LiA

Berichten: 54

Re: Zoek vervanger voor epoxy.

Maar vraag eens naar epoxy (verharder) die bijv. gebruikt wordt om zonnecellen in te gieten, die heeft een UV beschermer en vergeelt bijna niet
Bij mijn weten gebruiken ze hier geen epoxies voor omdat deze allemaal uiteindelijk vergelen. Als er types zijn die dit niet doen dan ben ik zeer geïnteresseerd.

Polyurethaan kan, echter als er vocht op het doek aanwezig is gaat dit mis. de Isocyanaat reageert met het vocht en vormt dan CO2 wat een bruisend effect geeft.

Acrylaat zou misschien nog een optie kunnen zijn.

Hoe dik moet de laag zijn? is het alleen maar een beschermende toplaag?

Berichten: 1.816

Re: Zoek vervanger voor epoxy.

Zonnecellen met een epoxy-coating zijn gewoon te koop. Overigens zijn de meeste tuinlampen op zonne-energie enz er ook mee uitgerust.

Maar de UV-gestabiliseerde harder nr 155 heb ik gewoon gekocht bij de bekende firma. Maar je moet er wel speciaal om vragen, want hij ligt niet in de schappen en staat ook niet in de prijslijst. Ze hebben wel meer "verborgen??" producten, heb ik gemerkt.

Mijn potje is al een paar jaartjes oud, maar neem aan dat ze het nog steeds hebben.
LiA

Reageer