Formaline na 18 jaar

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Formaline na 18 jaar

Ik heb een stuk archeologisch textiel dat ca 18 jaar geleden in de formaline is gezet. De zak is geseald en vervolgens in de vriezer gelegd.

Ik heb geen informatie over het hoe, waarom en hoeveel.

Ik vermoed dat het destijds is toegevoegd als experiment tegen schimmelvorming. Naast dit stuk zijn andere stukken textiel op andere wijze geprepareerd, oa in methanol en gewoon kraanwater.

Nu wil ik het stuk textiel ontdooien en onderzoeken. Waar moet ik rekening mee houden? Welke gezondheidsrisico's loop ik?

Er is lichte ijsvorming aan de binnenkant van de zak, maar het geheel is niet nat. Het zal eerder vochtig zijn als het ontdooit wordt.

Is spoelen met water voldoende om de formaline kwijt te raken, moet dit spoelwater dan bij het chemisch afval?

Ik hoop dat iemand hier over kan zeggen.

Groet van Cultuurgoed

Berichten: 91

Re: Formaline na 18 jaar

Licht aan de concentratie formaline, want als ik me niet vergis is formaline met een hogere concentratie giftig bij inademing.

Ik heb ooit een test moeten doen zelf met formaline op insecten en dat was maar 10% maar insecten werden daardoor wel gedood door de dampen van die formaline.

Dus volgens mij moet je wel oppassen maar of je het eruit kan spoelen met water daar durf ik geen antwoord op te geven.

Berichten: 119

Re: Formaline na 18 jaar

formaline oftewel opgelost formaldehyde is verdacht carcinogeen. dus er is enige voorzichtigheid gewenst.

alle werkzaamheden verrichten onder afzuiging en iig handschoenen dragen.

moet goed komen zo

Re: Formaline na 18 jaar

Formaline is een vervelend goedje kijk maar op de international chemical safety card.

http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0695.html

en voor infornatie op wiki:

http://en.wikipedia.org/wiki/Formaldehyde

Het is zeer goed oplosbaar in water, je kunt het uitspoelen met veel water en het spoelwater afvoeren als chemische afval.

Je moet werken in een afzuig- of zuurkast en draag handschoenen maar vervang deze na 5 minuten tenzij je zeker weet dat de doorslagtijd langer is.

Dit kun je navragen bij je leverancier van de handschoenen en als geen informatie beschikbaar is houdt je dan aan de 5 minuten.

Als je je aan deze regels houdt is het werken met deze kleine hoeveelheden veilig.

Reageer