opleidingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 17

opleidingen

Dit is mijn tweede jaar op het mbo procestechniek, mijn cijfers zijn hoog dus hierna wil ik HBO gaan doen. Ik denk er aan om daarna naar de universiteit te gaan. Welke universitaire opleidingen zijn er? ik vind scheikunde heel interesant, misschien dat ik thuis kan leren voor een staatsexamen. Tijd heb ik genoeg..

Berichten: 74

Re: opleidingen

Bij ons op de Hogeschool Utrecht zou je kunnen instromen naar de opleiding Chemische Technologie, op HBO niveau.

Omdat jij van het MBO komt begin je dan in het eerste semester.

Als je dan per se naar de Universiteit wil, dan kun je als je klaar bent met die opleiding (als je je Bachelor hebt) nog een Master doen aan de Universiteit.

Volgens mij kun je Scheikundige Technologie studeren aan de TU Eindhoven.

Je kunt ook naar de Universiteit gaan als je klaar bent met je propedeusejaar op het HBO, maar ik zou je aanraden om eerst je hele HBO opleiding af te maken, en daarna nog 2 jaar een master te doen aan de Universiteit.

Houd wel rekening met studifinanciering. Ik weet niet of iemand die van het MBO komt, en doorstroomt naar het HBO, studiefinanciering krijgt.

Wat ik wel weet is dat de studiefinanciering voor een Master voor iedereen komt te vervallen, en dat je die dus zelf zal moeten betalen.

EDIT: Misschien dat dit topic beter in 'Algemene Vragen' geplaatst kan worden. Het staat nu in 'Vloeistofchromatografie'.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 7

Re: opleidingen

Hou er ook rekening mee dat de universiteit veel theoretischer is dan het HBO. Ik ken iemand die nu aan de TU studeert en ook via het MBO daar gekomen is. Maar er vallen ook veel mensen uit op de universiteit die hun HBO-propedeuse hebben en dan overstappen maar waar dan blijkt dat ze de universiteit niet aankunnen.

Ik zou eerst je verdiepen in een HBO opleiding en als dat bevalt verder kijken.

In welke regio woon je of in welke regio zou je willen studeren of maakt dat niet uit?

Berichten: 17

Re: opleidingen

als ik klaar ben met MBO kan ik naar het 2e jaar van HBO zegt mijn mentor. Ik zit mijn tijd hier zo te verdoen vind ik, weinig theorie en technische vakken waar ik later niks aan zal hebben.. Het geld zal geen probleem zijn voor studie's. Wiskunde en natuurkunde vind ik ook leuk.

Berichten: 74

Re: opleidingen

als ik klaar ben met MBO kan ik naar het 2e jaar van HBO zegt mijn mentor. Ik zit mijn tijd hier zo te verdoen vind ik, weinig theorie en technische vakken waar ik later niks aan zal hebben.. Het geld zal geen probleem zijn voor studie's. Wiskunde en natuurkunde vind ik ook leuk.
Sorry om je te moeten teleurstellen, maar je zult toch echt een HBO propedeuse moeten halen.

En om die te halen moet je het eerste jaar doen.

Veel Hogescholen komen je als MBO'er tegemoet door te ervoor te zorgen dat je vrijstellingen krijgt, of dat je in het tweede semester mag te beginnen.

Als ik jou was zou ik nog even navragen of je echt in het tweede jaar mag beginnen, want dat lijkt mij sterk.
I'm not crazy; my mother had me tested.

Berichten: 164

Re: opleidingen

sven92 schreef:als ik klaar ben met MBO kan ik naar het 2e jaar van HBO zegt mijn mentor. Ik zit mijn tijd hier zo te verdoen vind ik, weinig theorie en technische vakken waar ik later niks aan zal hebben.. Het geld zal geen probleem zijn voor studie's. Wiskunde en natuurkunde vind ik ook leuk.
Sorry om je te moeten teleurstellen, maar je zult toch echt een HBO propedeuse moeten halen.

En om die te halen moet je het eerste jaar doen.

Veel Hogescholen komen je als MBO'er tegemoet door te ervoor te zorgen dat je vrijstellingen krijgt, of dat je in het tweede semester mag te beginnen.

Als ik jou was zou ik nog even navragen of je echt in het tweede jaar mag beginnen, want dat lijkt mij sterk.
Hangt er misschien vanaf waar je je opleiding doet, maar hier in Nijmegen kunnen MBO'ers die in het tweede jaar instromen ook de propedeuse halen. Enige voorwaarde is alle verplichte dingen van het eerste jaar halen en genoeg studiepunten uit het tweede jaar.

Berichten: 7

Re: opleidingen

Volgens mij verschilt de vrijstelling per hogeschool en misschien ook nog wel per persoon. Er valt op internet wel veel over te vinden, maar uiteindelijk kan je het beste de hogeschool en opleiding die je wilt gaan doen benaderen. En dat dan tijdig doen. Want als je pas later ontdekt dat jouw leraar het niet goed had of dat je op een andere manier wel vrijstelling had kunnen krijgen, dan is dat ook zonde.

Berichten: 3

Re: opleidingen

Ikzelf zit nu op het MBO in Sittard (Limburg) en heb een doorstroom mogelijkheid naar het HBO in Eindhoven.

Hier ga ik een verkortleertraject opleiding doen,

dit is 3 jaar ipv de normale 4.

Misschien het zoiets wat je docent bedoelt?

Anders kan je beter een open dag gaan bezoeken daar kom je meestal meer te weten.

Succes

Berichten: 17

Re: opleidingen

Is goed dan ga ik ergens langs, bedankt allemaal.

Reageer