[Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 717

[Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Er is me altijd verteld dat goudvissen een geheugen van 3 seconden hebben. Geen bewustzijn, etcetera. Ik kon dus met een schoon geweten 2 sluierstaatvisjes in een kom kiepen en elke rondje is een nieuw rondje. Niet zielig, geen gevangenis, blablabla. Wat is er nu gebeurd? Eén van de twee is 4 dagen bezig geweest om dood te gaan. De andere kon dat niet aanzien. Die ging de hele tijd bij hem liggen. Stopte zijn neus onder zijn buik om hem op te tillen en trok hem aan zijn staart. Dan leefde de stervende even op zwom een stukje en ging weer op de bodem liggen. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat hier wel degelijk een soort bewustzijn optradt. De ene vis 'wist' van de andere dat die dood aan het gaan was. De overlevende leek zelfs een beetje depri te worden. Vanmorgen is dan uiteindelijk toch de stervende daadwerkelijk doodgegaan. De overgebleven vis lag stil op de bodem. Wilde niet eten, en gaf weinig sjoege. Hoezo geen geheugen? Hoezo geen bewustzijn?

Iemand meer verstand van vissen met verklarende geruststellende woorden?

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Tsja...

Misschien moeten we de film 'Finding Nemo' nu toch maar iets serieuzer gaan nemen :wink:

Ik denk gewoon dat je niet kunt spreken over 'het geheugen' bij dieren. Wellicht onthouden vissen onbelangrijke dingen inderdaad maar een paar seconden, maar blijven belangrijke gebeurtenissen toch op de een of andere manier wat langer in de hersenen aanwezig. Maar goed, ik ben geen vissenpsycholoog dus ik kan alleen maar hopen voor jou (en je vis) dat de rouwverwerking niet zo lang duurt als bij mensen, en minder ingrijpend is.

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Wij hebben geen goudvissen maar wel verschillende tropische vissen waarvan sommige soorten zeer verwant aan elkaar zijn. Een paar vissen zijn nogal terretoriaal tegen elkaar terwijl ze de soortgenoten van hun rivaal wel met rust laten. Het lijkt soms echt of ze iets tegen elkaars persoontje hebben. De volgende keer dat er een vis wat langer op sterven dreigt te liggen kun je het ook in een bakje water in de koelkast leggen en daarna voor alle zekerheid in de vriezer. Omdat ze koudbloedig zijn nemen ze snel de omgevingingstemperatuur aan en slapen ze vrijwel pijnloos in. Vissen hebben wel de neiging om aan stervende of doodde soortgenootjes te gaan knabbelen, ik ben er persoonlijk dus niet helemaal zeker van of het medelijden is wat je gezien hebt of een poging tot kanibalistisch gedrag.
Ik denk gewoon dat je niet kunt spreken over 'het geheugen' bij dieren.
Natuurlijk hebben dieren een geheugen. Hoe weet een hond dan wie zijn baasje is? Een kat welke achterdeur ze naar binnen moet om thuis te komen en welke buurman haar ook eten geeft en welke haar belaagd met een emmer water?

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Ik bedoel ook niet dat dieren geen geheugen zouden hebben, maar niet één specifiek geheugen. Waarom ze het een wel zouden onthouden en het andere misschien niet is een boeiende maar lastige vraag.

Berichten: 717

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Vissen hebben wel de neiging om aan stervende of doodde soortgenootjes te gaan knabbelen
Dat klopt, daar ben ik mee bekend. Maar dit was niet echt knabbelen. Overigens, toen hij eenmaal dood was, verloor het andere visje spontaan zijn interesse voor hem. Hij ging vervolgens zelf stil op de bodem liggen. Ik dacht ff dat hij ook gelijk dood zou gaan, maar hij leeft nog. Ik heb maar snel een visje erbij gedaan en ze zijn gelijk dikke maatjes. Dus wel uit het oog uit het hart!

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Ik bedoel ook niet dat dieren geen geheugen zouden hebben, maar niet één specifiek geheugen. Waarom ze het een wel zouden onthouden en het andere misschien niet is een boeiende maar lastige vraag.


Maar dat geld voor mensen denk ik ook. Ik denk dat het te maken heeft met wat en hoeveel indruk iets maakt en hoe belangerik iets is. Iets dat je interreseert onthoud je doorgaans veel makkelijker. Als ik voor het aquarium verschijn dan komen de vissen naar boven omdat ze geleerd hebben dat er dan eten in de bak gedaan word maar als op dat moment de kat over de rand loert komen ze echt niet want dat hebben ze ook geleert, beide dingen zijn erg belangerijk voor hen als ze willen blijven leven.

Ik denk dat de voorouder van de goudvis in scholen leefde dus ik kan mij voorstellen dat een goudvis, zeker als hij niet gewend is aan het alleen zijn niet vrolijk wordt van ziek en stervend soortgenootje.

Ik heb hier en daar in verschillende documantaires wel gezien dat dieren wel vaker rouwen of gewoon weg niet toe willen toe geven dat bijvoorbeeld hun jong dood is en vaak moeten dan de groepsgenoten ingrijpen (apen en dolfijnen). Olifanten schijnen hun dode bekende aan de kiezen in hun schedel te herkennen en huisdieren schijnen vaak redelijk snel over de dood van hun maatje te zijn tenzij het gestorve dier hun moeder betrof (en niet van elkaar gescheiden zijn geweest sinds de geboorte) dan blijkt het wat vaker wel wat langer een probleem te zijn.

Berichten: 3

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Boaz schreef:Er is me altijd verteld dat goudvissen een geheugen van 3 seconden hebben. Geen bewustzijn, etcetera. Ik kon dus met een schoon geweten 2 sluierstaatvisjes in een kom kiepen en elke rondje is een nieuw rondje. Niet zielig, geen gevangenis, blablabla. Wat is er nu gebeurd? Eén van de twee is 4 dagen bezig geweest om dood te gaan. De andere kon dat niet aanzien. Die ging de hele tijd bij hem liggen. Stopte zijn neus onder zijn buik om hem op te tillen en trok hem aan zijn staart. Dan leefde de stervende even op zwom een stukje en ging weer op de bodem liggen. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat hier wel degelijk een soort bewustzijn optradt. De ene vis 'wist' van de andere dat die dood aan het gaan was. De overlevende leek zelfs een beetje depri te worden. Vanmorgen is dan uiteindelijk toch de stervende daadwerkelijk doodgegaan. De overgebleven vis lag stil op de bodem. Wilde niet eten, en gaf weinig sjoege. Hoezo geen geheugen? Hoezo geen bewustzijn?

Iemand meer verstand van vissen met verklarende geruststellende woorden?
Ik heb niet zozeer verstand van vissen, maar wel meer van bewustzijn bij verschillende dieren. Om te beginnen hebben vissen enkel aangeboren instincten. Ze kunnen niets leren of onthouden omdat het hun vissehersentjes ontbreekt aan een cortex. En zonder een cortex heeft een dier natuurlijk al helemaal geen vorm van bewustzijn.

Het is natuurlijk onzin om te zeggen dat vissen wel een geheugen zouden moeten hebben omdat honden of katten dat ook hebben, aangezien we het hier over 2 totaal verschillende diergroepen hebben. Katten en honden beschikken nou éénmaal wél over een cortex, net als alle andere zoogdieren.

Dus een stervende vis, daar hoef je niet perse veel medeleven mee te hebben... En stervende hond is een heel ander verhaal. En dat gedrag dat je beschrijft van die andere vis zal verder weinig met medeleven te maken hebben en moet gewoon puur instinctief gedrag zijn geweest.

Op www.bewustzijn.net vind je de proloog van het boek Het Bewustzijnsmechanisme Ontdekt van Albert Jarsin. Dit boek boek schijnt binnenkort uit te komen en wellicht geeft het ook een antwoord op de vraag waar jij mee zit. Ik ben in ieder geval heel benieuwd.

Gebruikersavatar
Berichten: 742

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Om hem een hele snelle dood te laten sterven is het best dat je hem met zijn water en al in een milkshakemixer giet en laat vermalen, niet traag laten bevriezen.

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Boaz schreef:Er is me altijd verteld dat goudvissen een geheugen van 3 seconden hebben. Geen bewustzijn, etcetera. Ik kon dus met een schoon geweten 2 sluierstaatvisjes in een kom kiepen en elke rondje is een nieuw rondje. Niet zielig, geen gevangenis, blablabla. Wat is er nu gebeurd? Eén van de twee is 4 dagen bezig geweest om dood te gaan. De andere kon dat niet aanzien. Die ging de hele tijd bij hem liggen. Stopte zijn neus onder zijn buik om hem op te tillen en trok hem aan zijn staart. Dan leefde de stervende even op zwom een stukje en ging weer op de bodem liggen. Ik kon me niet aan de indruk onttrekken dat hier wel degelijk een soort bewustzijn optradt. De ene vis 'wist' van de andere dat die dood aan het gaan was. De overlevende leek zelfs een beetje depri te worden. Vanmorgen is dan uiteindelijk toch de stervende daadwerkelijk doodgegaan. De overgebleven vis lag stil op de bodem. Wilde niet eten, en gaf weinig sjoege. Hoezo geen geheugen? Hoezo geen bewustzijn?

Iemand meer verstand van vissen met verklarende geruststellende woorden?
Dit is een copie van een andere website>'

Dat van die goudvis en dat geheugen van een paar seconden is een fabel.

Meer zelfs, op den duur zal een goudvis zelfs zijn baasje herkennen en actiever worden als die in het zicht is (de voedselreflex van Pavlov of hoe heet dat) volgens een of andere professor!

Dit geheel ter zijde, veel plezier met de meeuwen! '

http://www.google.nl/search?q=cache:G4cIU6...ugen+van+&hl=nl

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

ik heb 2 zwarte visjes en er zwemt er 1 van de hele tijd op zijn rug, wat moet ik doen help help hij mag niet dood? misschien ander voer of iets dergelijks wie helpt me!!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

dierenarts?
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 100

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

misschien werd die eerste vis zo depressief door een te kleine bokaal en geen amusement?

een vriend van mij had hetzelfde voor. na een nieuw aquarium en planten, huisjes,... is de vis veel actiever.

geef toe, wat zou je zelf doen

Berichten: 717

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Ik heb niet zozeer verstand van vissen, maar wel meer van bewustzijn bij verschillende dieren. Om te beginnen hebben vissen enkel aangeboren instincten. Ze kunnen niets leren of onthouden omdat het hun vissehersentjes ontbreekt aan een cortex. En zonder een cortex heeft een dier natuurlijk al helemaal geen vorm van bewustzijn.


Toch komt dat niet overeen met wat ik zie. Als ik voor de kom ga staan, komt hij naar je toe. Dan begint ie heel hard te 'bluppen'. Hij 'weet' ook wanneer hij eten krijgt, hoewel dat niet echt een vaste regelmaat is. By mythbusters hadden ze ook een aardige opstelling gemaakt om te bewijzen dat je vissen wel van alles kunt leren. Een soort doolhof van glazen platen met een gat er in. Dus dat verhaal van die cortex en ontbrekende vissenhersentjes kan misschien wel waar zijn, maar daar wordt de vraag alleen maar moeilijker van. Hoe onthouden vissen dan dingen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.279

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Hoe onthouden palingen hun weg naar de Sargassozee dan zonder geheugen of cortex?

Berichten: 25

Re: [Bewustzijn vissen]Stervensbegeleiding sluierstaartvis

Vissen herkennen mij zonder mij te zien (trillingen veroorzaakt door mijn voetstappen?), en ze komen tegen etenstijd in de juiste hoek van de bak hangen waar ze eten krijgen. Vissen hebben dus zeker een geheugen. Ze herkennen ook verschillende soorten voer (geur, kleur, vorm, ...?) wat ook op een geheugen wijst.

Ik lees hier over depressie! Volgens mij wordt een ziektebeeld verkeerd geïnterpreteerd (misschien stress door slechte waterwaarden en behuizing?).

Je laat een vis ook geen 4 dagen afzien als hij verloren is, je maakt er snel en pijnloos een eind aan!

Reageer