esters

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

esters

Beste,

Ik heb eigenlijk een zeer dringende vraag.

Wij moeten vrijdag ons onderzoekscompetentie over smaak- en geurstoffen voorstellen. Ik deed een stuk over het deeltje carbonzuuresters, maar waarom worden nu juist deze als geurstof gebruikt? Ik weet dat ze een zeer specifieke geur afscheiden, maar hoe komt dat nu net? zijn ze vluchtiger, of is het gemakkelijk omdat ze goed oplosbaar zijn?

ik hoop dat iemand snel kan antwoorden

alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: esters

Geur is een complex proces. Meestal is het zo dat iets een geur heeft als de stof snel door het neusslijmvlies kan worden opgenomen en daar door een receptor wordt opgemerkt.

Blijkbaar is de structuur R1-COO-R2 daar geschikt voor...
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 3

Re: esters

Beryllium schreef: Geur is een complex proces. Meestal is het zo dat iets een geur heeft als de stof snel door het neusslijmvlies kan worden opgenomen en daar door een receptor wordt opgemerkt.

Blijkbaar is de structuur R1-COO-R2 daar geschikt voor...
dus het heeft niet echt iets te maken met vluchtgheid of vloeibaarheid?

bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: esters

Dat natuurlijk ook; een vaste stof zal je niet ruiken. Hoe sneller een stof vervluchtigt, hoe sneller je een concentratie in de lucht hebt die de geurdrempel overschrijdt, en deze verschilt weer per stof en per individu.

Hoe het reukvermogen precies werkt en waarom ons olfactorisch vermogen groter is voor bepaalde stofklassen zal ik je niet kunnen vertellen, maar het valt me op dat veel sterk ruikende stoffen zoals esters maar ook bijvoorbeeld tetrahydrothiofeen en andere zwavelverbindingen vrije elektronenparen hebben, dus misschien dat dit sterker bindt aan receptoren in je neus?

Re: esters

Kijk een in de engelse wiki en de links die gegeven zijn onderaan het artikel.

http://en.wikipedia.org/wiki/Olfaction

Reageer