Draadalg

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Draadalg

Hoe kan ik en een vernieuwde (plm 9m3) vijver met Goudwindes van meer dan 20 jaar oud draadalg verwijderen cq voorkomen zuurstofplanten zoals glanzend fonteinkruid worden onmiddelijk opgegeten

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Draadalg

Mechanisch?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.771

Re: Draadalg

Voor een aquarium geldt ook dat draadalg alleen ´by handpicking´ te verwijderen is.

Als je alg echt wilt voorkomen dan moet er iets gebeuren aan de N/P-ratio. Op internet zijn daarover sites te vinden met veel info. Google eens op Redfield ratio.

Overigens durf ik het niet aan om nitraat of fosfaat aan het water toe te voegen. Ik vind het evenwicht veel te fragiel, zeker in een klein volume als van een aquarium. Ik pluk mijn draadalg, als hij aanwezig is, wel met de hand.

Om groene en bruine alg buitenboord te houden, voeg ik elke dag wat waterstofperoxide toe. Tot nu toe (gedurende 2,5 jaar al) werkt dat prima. Zelfs als ik alg heb (na een vakantie) verdwijnt die weer.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Draadalg

Het is gewoon een gezond aquarium dus leef ermee en trek het er mechanisch uit, je mag blij zijn dat het DRAAD-alg is, stokje erin, draaien en trekken.

Er zijn vele andere soorten die veel moeilijker te verwijderen zijn en dan heb ik het niet eens over die bacteriezooi van blauwalg.

Reageer