Fluorescente vortex

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 6

Fluorescente vortex

Hallo,

We hebben laatst een experiment uitgevoerd waarbij we een fluorescente vloeistof maakte. Dit leidde tot prachtige resultaten in een donkere kamer met UV licht erop!

Hier een inleidend verhaal wat mijn uiteindelijke doel inhoudt met een eventuele stappenplan:

Nu wilde ik dit principe wat verder uitbouwen tot een wellicht leuk speeltje voor op een nachtkastje. Het principe wordt 2 niet mengbare vloeistoffen, bijvoorbeeld olie en water, in een brede column te hebben (, te vergelijken met een grote bekerglas), waarbij een roervlo of iets dergelijks de vloeistoffen zodanig op snelheid brengen dat een goed zichtbare vortex ontstaat. Nu wil ik het liefst een fluorescent hebben waar we niet bang hoeven te zijn voor schadelijke effecten waarbij tegelijk zoveel mogelijk oplost in de vloeistof van de laagste dichtheid. Dit om het fluorescerend effect alleen waarneembaar te maken bij de bovengelegen vloeistof. Als laatst schijn je dan van onderin de column met een blacklight op de rap bewegende "tornado" om een prachtig oplichtend en misschien zelfs buitenaards lijkend goedje te krijgen!

Nu mijn vragen hierbij:

Zijn er naast water en olie andere niet mengbare en veilige vloeistoffen makkelijk te verkrijgen voor het effect van een duidelijk grensvlak?

Weten jullie van een fluorescente stof slecht oplosbaar in water en goed oplosbaar in olie? (niet andersom, want het moet oplossen in de minst wegende [!] )

Eventueel een fluorescente stof goed oplosbaar in vloeistof A, slecht in vloeistof B. Waarbij zowel de fluorescent, vloeistof A en vloeistof B volledig door jullie in te vullen is!

Bedankt!!

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 245

Re: Fluorescente vortex

Weten jullie van een fluorescente stof slecht oplosbaar in water en goed oplosbaar in olie? (niet andersom, want het moet oplossen in de minst wegende [!] )
Rhodamine 6G misschien. Dit gebruikte ik voor kritische micel concentratie bepalingen. Rhodamine 6G heeft de mogelijkheid om te polymeriseren. Het polymerisatieprodukt fluoresceert niet en kleurt de oplossing rood. In oplossing stelt zich het volgende even­wicht in:

n Rhodamine <--> (Rhodamine)n.

In zuiver water ligt dit evenwicht naar links en treedt er eni­ge fluorescentie op: door toevoegen van ionen ver­schuift het evenwicht naar rechts waardoor de fluorescen­tie uit­dooft.

Zodra er zich micellen vormen, worden de monomeren opge­nomen in de micellen, waardoor het evenwicht naar links afloopt. De ora­nje kleur en de fluorescentie komen nu weer terug. Dus misschien door een oppervlakte actieve stof toe te voegen (natrium lauryl sulfaat bijvoorbeeld) dat je dit kan bereiken. Het nadeel is alleen dat dit heel erg gaat schuimen bij roeren denk ik.

Berichten: 6

Re: Fluorescente vortex

Interessant! Goed idee om het polymeriseren tegen te gaan van fluorescerende monomeren dmv oppervlakte actieve stoffen. Het enige probleem hierbij is dat dan door de amfifiele werking van de oppervlakte actieve stof we geen lagen van niet mengende vloeistoffen kunnen krijgen. Door de polaire en apolaire werking van een oppervlakte actieve stof krijgen we dat bijvoorbeeld vloeistoffen als olie en water een emulsie vormen. Hoewel we wel een mooi fluorescerende vloeistof maken, zal er geen sprake zijn van een vortex. Dat zal het idee dus een beetje onderuit halen :)

Na even wat te hebben gekeken op internet zag ik dat kinine, bestandsdeel van tonic, ook een mooi fluorescerend effect heeft! Lekker makkelijk :) Als we tonic nemen, met een dichtheid dicht in de buurt van water, dan zoek ik alleen nog een (enigszins heldere en kleurloze) vloeistof die zich niet hiermee laten mengen en een hogere dichtheid heeft. Bestaat er een olie met een hogere dichtheid dan die van water? Anders andere ideeën?

Reageer