Backing Poeder

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

Backing Poeder

Ik heb wat bakpoeder in een klein Parfum Tube gedaan en de helft vol met water. Ik heb de dop er niet op gedaan, Toen was ik 2 weken weg en ik kwam thuis en zag ik dat bakpoeder op soort van kleine schervjes glas leek? Niet al het bakpoeder was zo.

Weet iemand hoe dat komt?

In de 2 weken is er niets aangekomen.

Als er in nederland zon scheen dan is de tube wel in de zon gekomen.

Berichten: 4

Re: Backing Poeder

Bakpoeder bestaat uit natriumcarbonaat (Na2CO3). Natriumcarbonaat heeft als eigenschap dat het hygroscopisch is (kan water aantrekken). Het natriumcarbonaat neemt wat water op. Door opname van water krijgt het natriumcarbonaat kristallen omdat het kristalwater bevat.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Backing Poeder

Ik begrijp het experiment niet helemaal, maar heb wel een correctie: natriumcarbonaat is de officiële naam van soda. Bakpoeder is natriumwaterstofcarbonaat, NaHCO3.

Re: Backing Poeder

Met kraanwater zal er wel het slecht oplosbare calciumcarbonaat zijn gevormd wat uitgekristalliseerd is.

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Backing Poeder

Dat moet bijna wel wijsteenzuur zijn... dat maakt hele mooie kristallen.

@gerard: je krijgt toch ook geen neerslag als je soda oplost in een emmer water?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Backing Poeder

Bakpoeder is meestal een mengsel van zetmeel (80-85%), natriumbicarbonaat (NaHCO3) en Dinatriumdifosfaat (Na2H2P2O7). Alleen een carbonaat zal geen gasvorming kunnen veroorzaken in de meeste bak condities
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 11

Re: Backing Poeder

Echtepino schreef:Dat moet bijna wel wijsteenzuur zijn... dat maakt hele mooie kristallen.

@gerard: je krijgt toch ook geen neerslag als je soda oplost in een emmer water?
Bedankt! :D

@rwwh

(Het was eerst bedoeld om wat bakpoeder en water in de tube te doen dop er op en dan schiet het. Ik wou meten hoe hard het schiet, Maar toen had ik er de dop er niet op gedaan.)

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Backing Poeder

Bakpoeder van Dr Oetker bevat inderdaad de rotzooi welke Archerbarry noemt

Echter de bakpoeder uit de Toko is pure Natriumbicarbonaat. Het zou een wonder zijn als daar uit het niets ineens Wijnsteenzuur uit ontstaat....

Gebruikersavatar
Berichten: 794

Re: Backing Poeder

Bakpoeder is bicarbonaat plus zuur, 'baking soda' is alleen bicarbonaat, misschien dat je daarme in de war bent?

Alleen bicarbonaat kun je niet mee bakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: Backing Poeder

Kan inderdaad, ik ging uit van de Amerikaanse en Aziatische supermarkt versie, daar gebruikt men baking powder en wijnsteen los van elkaar. Men mengt het zelf. In het luie Nederland krijg je alles voorgekauwd in een zakje eenheidsworst.

Reageer