Atoomspectroscopie huiswerk vraag

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

Atoomspectroscopie huiswerk vraag

Hallo!

Ik moet voor chemie een taak maken en een tiental vraagjes oplossen, 2 daarvan begrijp ik niet helemaal en ik kan ook nergens op het internet het antwoord vinden, Kan iemand me hier aub uit de nood helpen?

1. Hoe ontstaan de lijnen in een lijnenspectrum? Leg uit a.h.v. het kristalrooster van NaCl.

2. Hoe kan men bewijzen dat Na een bestanddeel is van de atmosfeer a.h.v het zonnespectrum?

Heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Atoomspectroscopie huiswerk vraag

Vraag 1 vind ik raar... je spreekt nl. niet van een lijnenspectrum van een zout in een kristalrooster, maar van een element...

Vraag 2: een wedervraag: wat is het verschil tussen een atomair emissiespectrum en een atomair absorptiespectrum?

Denk dan extra aan het feit dat het zonnespectrum alle kleuren (golflengtes) bevat.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 2

Re: Atoomspectroscopie huiswerk vraag

Bedankt voor je reactie! Nja ik ben niet zo een held in chemie, ik zou ook niet echt weten wat men bedoelt met vraag 1.

Aha inderdaad dat was ook een vraag, als antwoord daarop had ik:

Met atomaire-emissiespectroscopie (AES) kun je de aanwezigheid en concentraties van vele elementen bepalen door nauwkeurig naar de emissies van de atomen in een vlam te kijken. Nauw verwant hieraan is atomaire-absorptiespectroscopie (AAS), waarbij je niet kijkt naar de emissie van licht van atomen in de vlam, maar juist naar de absorptie ervan.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: Atoomspectroscopie huiswerk vraag

...OK, dus het verschil absorptie-emissie ken je dus.

Stel nou, dat je naar het zonnespectrum kijkt. Maar er zitten Natriumdeeltjes tussen je oog en de zon.

at verwacht je dan?
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Reageer