zeepsop in 'dubbel glas'

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

zeepsop in 'dubbel glas'

Beeldende kunst:

Onderin het dubbel glas zit een zeepoplossing waardoorheen lucht wordt gepompt. Bovenin wordt de lucht weer weggezogen. Een gesloten systeem. Zo krijg je zeepvliezen die langzaam omhoog bewegen.

Ik heb vele experimenten gedaan met verschillende detergenten maar heb nog niet de goede gevonden. Het systeem moet namelijk jaren draaien zonder dat de oplossing veranderd.

Ik heb ook al eens een conserveringsmiddel toegevoegd maar toch neemt na enkele maanden de werking af.

Weet iemand een oplossing? Ik zoek dus een niet zo gemakkelijk afbreekbare zeepoplossing.

Maar deze moet wel goed schuimen.

Om de zeepvliezen te verstevigen doe ik er ook een glymiddel bij. Verder werk ik altijd met gedemineraliseerd water.

Omdat het een gesloten systeem is zouden er ook agresievere detergenten gebruikt kunnen worden.

Ik hoop dat er iemand op dit forum is die me verder kan helpen. :)

een groet

peter

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zeepsop in 'dubbel glas'

ik zit al snel te denken aan een span of tween emulgator in een oplossing dat is aangezuurd tot pH3 met zwavelzuur en 1% benzoëzuur ter conservering
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 19

Re: zeepsop in 'dubbel glas'

Hallo,

Ik gebruik nu ook 1% parabeen voor de conservering maar ik snap niet waarom een emulgator nodig is. En is het misschien beter om een meer basis oplossing te maken? PH 10 of zo.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: zeepsop in 'dubbel glas'

zonder emulgator (anders genoemd een oppervlakte actieve stof) kan je geen schuim maken. Ik weet niet welke zeep jij gebruikt maar sommige zepen zijn afhankelijk van de pH voor hun functionaliteit. Span en Tween hebben geen lading in het molecuul en werken daardoor redelijk onafhankelijk van veranderingen in de pH.

Een besmetting van schimmels en gisten ziet er niet mooi uit en kan verstoring in jou systeem opleveren, daarnaast kunnen gisten en schimmels groeien tussen pH 3 en 9 met uitschieters aan beide kanten. Een combinatie van pH 3 met benzoëzuur lost dat probleem ook op, maar stoffen die de schimmelgroei tegenhouden en geen last geven op jou schuim bij hoge pH ken ik niet.

vandaar mijn vorige antwoord

edit, typfoutje
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 19

Re: zeepsop in 'dubbel glas'

Ik zal het eens gaan proberen of de zeep die ik gebruik ook met ph3 nog schuimt.

Kan ik ook salpeterzuur gebruiken om de ph te verlagen? Want dat heb ik wel staan.

En waar zou ik de emulgator kunnen kopen?

Ik heb van KLOK enkele samples gekregen:

Lutensol GL70 Alkylpolyglucosid deze is vloeibaar en werkt het beste maar is dus met suiker en daarom denk ik gevoelig voor schimmels en gisten.

De andere monsters zijn van een vaste stof en heb ik nog niet goed kunnen proberen. Ik weet ook niet goed hoe ik deze het beste kan oplossen. Wellicht eerst in alcohol?

Maar mocht je geintresseerd zijn:

Guerbethalcohol ethoxylaat lutensol XP100

Velalcohol ethoxylaat lutensol AP80

Alkylphenolethoxylaat Lutensol AP20

Ik zal ook KLOK weer eens mailen.

Reageer