Bananenolie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 8

Bananenolie

Hallo iedereen!

Dit is mijn eerste berichtje op het forum waar ik hoop veel actief te blijven ;)

Ik ben bezig op mijn opleiding (HLO nijmegen, Biologie en Medisch Laboratoriumonderzoek) met het eerste blok chemie. Nadat ik een jaar eruit heb gelegen na de middelbareschool, ik heb een jaar werktuigbouwkunde gestudeerd, heb ik nu eindelijk weer wat chemie.

Tot nu toe loopt het allemaal prima maar ik ben wel slecht in redox en esters, vandaar ook de volgende vraag:

Waarom was je de ester van bananenolie met een 0,5M bicarbonaat en hoe kan ik dit uitleggen in chemische reacties?

Zover ben ik gekomen:

Het bicarbonaat neutraliseert het zuur in de ester.

C7H14O2 + NaHCO3 --> C7H14O2 + Na + CO2 + H2O

Zit ik hiermee in de goede richting?

Persoonlijk denk ik van niet want er veranderd namelijk in dit geval niks aan de ester. Dus hij wordt ook niet geneutraliseerd (?)

Zijn er nog makkelijke manieren om dit aan te pakken, aangezien ik pas na het practicum de theorie van de praktijk krijg (erg slim aangepakt HAN Nijmegen)

Groeten!

Maurits eerstejaars student BML

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bananenolie

De ester zelf is dan ook niet zuur, maar denk eens aan de stoffen waarmee je hem gemaakt hebt.

Berichten: 2

Re: Bananenolie

Hierbij wil ik even opmerken dat de stoichiometrie van de voorgestelde reactie niet helemaal correct is.

ipv NaHCO3 -> Na + H2O + CO2, zou het eerder NaHCO3 -> NaOH + CO2 moeten zijn.

Berichten: 8

Re: Bananenolie

M.G. schreef:Hierbij wil ik even opmerken dat de stoichiometrie van de voorgestelde reactie niet helemaal correct is.

ipv NaHCO3 -> Na + H2O + CO2, zou het eerder NaHCO3 -> NaOH + CO2 moeten zijn.
Beste MG,

De NaHCO3 vervalt natuurlijk wel naar Na + H2O + CO2, aangezien er eigenlijk een netto-ionvergelijking moet worden gegeven vervalt Na+ omdat deze niks doet.

De reactie zoals hij kloppend is:

C7H14O2 + HCO3- --> C6H13O + CO2 + H2O

De ester was opgebouwd uit:

16ml 3-methyl-1-butanol + 22ml Azijnzuur + 2ml Zwavelzuur 96%

Dit mooi laten refluxen voor een uur, vervolgens 2 maal gewassen met NaBicarbonaat zodat de gewenste pH van 8 werd bereikt.

*Man o man wat stinkt dat spul gruwelijk zeg!!*

Ik eet nooit meer snoepbanaantjes nu ik weet wat voor rommel hierin zit.. pfoe!

Nu moet ik het wachten tot komende maandag dan gaan we even de opbrengst van isopentylalcohol in gram en % bepalen en ook nog de zuiverheid mbv. de brekingsindex en IR spectrum.

Ik hoop dat dit zonder problemen moet lukken anders laat ik nog wel wat horen!

In iedergeval bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bananenolie

Goed, maar weet je zeker dat al je azijn- en zwavelzuur gereageerd heeft tot iets? Zwavelzuur sowieso al niet aangezien dat als katalysator optreedt.

Dat spul zit overigens ook in een normale banaan. Alleen in zeer lage concentraties, net zoals in die banaantjes. Pure zuurstof is ook slecht. In mindere mate is elke aerobe levensvorm er echter zo aan verslaafd dat deze binnen 1 minuut onthouding er al ontwenningsverschijnselen van krijgt. :P

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.238

Re: Bananenolie

Een blauw aanlopende banaan, ik zie het al voor mij.

sorry voor deze niet relevante bijdrage
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.
 
Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Berichten: 8

Re: Bananenolie

Ik moest lachen jongens :P Vooral om die Blauw aanlopende banaan :')

Gelukkig lust ik geen bananen dus dat scheelt weer 2 maal de helft ;)

Morgen valt men laatste chemie les van het blok uit, ook lekker want we moesten net nog een hoofdstuk organische chemie doen..

Achja kan ik die tijd weer wel besteden aan het maken van een meetrapport, zal men leraar André Rieu (zo noem ik m altijd aangezien hij André heet) op prijs stellen aangezien hij vandaag niet zo vrolijk was toen ik een plop geluidje maakte vlak bij een meisje en zij zo erg schrok waardoor er een reageerbuis door het lokaal vloog :)

"ALS JE MEISJES WIL PLAGEN DOE JE DAT MAAR IN DE KANTINE, OF BUITEN, OF IN DE KROEG, OF ERGENS. ZOLANG HET NIET BIJ MIJ IN DE BUURT IS"

Waarop de hele klas spontaan in gieren en brullen uitbarstte :)

Ach een mooie afsluiting van de week!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Bananenolie

Nou ja hij heeft een punt, voor hetzelfde geld zat er een geconcentreerd zuur in dat buisje. Een lab is geen speelplaats.

Berichten: 8

Re: Bananenolie

Klopt maar die man heeft echt een hekel aan me :')

En zelf loopt hij ook altijd te dollen in het lokaal en dan slaat hij opeens om in een of andere tiran waar niks mag. Beetje flauw vind ik dat wel.

Maarja dan zal ik wel proberen de volwassen student te spelen en serieus te zijn de volgende keer (:

Reageer