sterk en zwak zuur titreren met NaOH

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2

sterk en zwak zuur titreren met NaOH

Ik moet voor sk de onstaande titratiecurve interpreteren.

- het is HCL en CH3COOH getitreerd met NaOH

wat gebeurt er hiet. Welke invloed heeft het om een sterk en een zwak zuur te titreren op een titratiecurve.

hoe reken ik hier mee?

kan iemand mij dit een beetje vertellen?

Afbeelding

Berichten: 14

Re: sterk en zwak zuur titreren met NaOH

Schrijf eerst de reactievergelijkingen eens op.

Wat denk je dat er gebeurt wanneer je een zwak zuur en een sterk zuur in dezelfde oplossing heb?

Welk zuur is het zwakke zuur, welke het sterke?

Dus welk zuur hoort bij het equivalentiepunt op pH 2, en bij het equivalentiepunt bij pH 7.5?

Wanneer dit duidelijk is is het eenvoudig om dit probleem op te lossen en de eventueele bijhorende zuur concentraties te berekenen.

Berichten: 2

Re: sterk en zwak zuur titreren met NaOH

CH3COOH + OH- --> CH3COO- + H2O

HCL + OH- --> CL- + H2O

Maar het sterke zuur zou eerst reageren. (dus HCL). Volgens mijn boek zou een sterk zuur altijd een equvalentiepunt hebben bij 7. Dit klopt toch niet?

Berichten: 14

Re: sterk en zwak zuur titreren met NaOH

Wanneer er alleen een sterk zuur aanwezig is wel. Maar in dit geval is er nog een zwak zuur aanwezig.

Het zwakke zuur zal nauwelijks dissocieren in aanwezigheid van het sterke zuur. Waneer dit sterke zuur echter weggetritreerd wordt dan dissocieerd het zwakke zuur. Als je de pH tegen het percentage gedissocieerd azijnzuur plot dan zie je dat de dissociatie bij pH 2 sterker begint toe te nemen.

Daarom verschuift dus het equivalentiepunt van het sterke zuur naar een hogere pH.

Reageer