Biotine

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 48

Biotine

Hallo,

Ik zou graag willen weten hoeveel chirale centra er in dit molecule zitten ==> Biotine

het antwoord is drie, ik weet alleen niet hoe of waarom?

Ik heb tegen maandag examen en ik zou het graag willen weten zo snel mogelijk :(

Alvast bedankt!

Berichten: 150

Re: Biotine

Zelf al kijk je alleen maar naar de schrijfwijze, kan je afleiden dat het er 3 zijn. Op 3 atomen zie je verschillende pijlen staan die aanduiden dat de stereochemie belangrijk is. (2 zwarte volle pijlen en 1 onderbroken pijl)

Stel nu dat je deze schrijfwijze niet had, en dus zelf de sterocentra moet bepalen, loop je één voor één alle C atomen af, op zoek naar een C atoom dat 4 verschillende substituenten heeft. Indien je dat vindt, heb je te maken met een chiraal centrum.

Berichten: 48

Re: Biotine

De koolstof met de dikke zwarte pijl naar de H stof toe. Bindt aan NH, C(naar rechts toe), H en terug een C... Dus waarom zou dit een chiraal koolstof zijn? Dat zijn er toch geen vier verschillende?...

Alvast bedankt...

Berichten: 46

Re: Biotine

Ik heb je al eens uitgelegd dat het gaat om vier verschillende groepen, en niet vier verschillende atomen.

De C met de dikke zwarte pijl bind aan een NH-groep (=1), een H (=2) en CH3-groep (=3) en aan een CNH groep (=4). Dit is dus een chiraal centrum.

Berichten: 48

Re: Biotine

eindelijk duidelijkheid! super bedankt, echt :p !!!

Reageer