Nagellak remover op 3ds

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 24

Nagellak remover op 3ds

Beste wetenschappers,

Op de Nintendo 3ds (draagbare spelcomputer) van mijn zusje zaten wat hardnekkige plakresten van een sticker. Mijn vader heeft wat nagellak remover op een doekje gedept en vervolgens de plakresten weggeveegd op de 3ds. Hij blies nog even op het scherm om wat stofdeeltjes te verwijderen, maar toen zijn adem het scherm raakte, zag hij allerlei kleuren op het gedeelte waar hij de nagellak remover op had gedept (dezelfde kleuren zie je als je bv. zeep/benzine in het zonlicht houdt). Mijn moeder is nu helemaal paranoide, ze is nu bang dat de 3ds vervuild is met gevaarlijke stoffen en dat m'n zusje, nadat ze met de 3ds gespeeld heeft, die gevaarlijke stoffen via haar vingers op haar gezicht/in haar mond krijgt etc. Ook vraagt ze zich af wat die kleuren zijn die je ziet als je tegen het apparaat blaast. Die kleuren zie je niet als je het scherm in 't zonlicht houdt. Ze hebben het scherm daarna nog gepoetst met een nat doekje.

Dit zijn de bestanddelen van de nagellak remover (letterlijk overgetypt): Acetone, Aqua, PEG-75, Lanolin, Caprylic Triglyceride en CL 47000.

De remover is gedeeltelijk gebruikt op de rand van het scherm (zwart) en gedeeltelijk op het scherm zelf. Tijdens 't spelen van een spel merkt ze echter niks van die kleuren. De rand is neem ik aan van plastic en waar het scherm van gemaakt is weet ik niet..

Kan iemand m'n moeder geruststellen of moet ze zich zorgen maken?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Nagellak remover op 3ds

Volgens mij is er niks aan de hand. Goed schoonmaken met een doekje.

De adem van je pa zorgde voor water op het scherm dat het licht van het scherm verstrooide.

Het is geen goed idee om acetoon op plastic te gebruiken. Acetoon etst vele soorten plastic.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Nagellak remover op 3ds

Geen enkele van die stoffen is trouwens giftig, laat je niet afschrikken door de enge namen.

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Nagellak remover op 3ds

Je hebt waarschijnlijk een deel van het schermpje "opgelost" en vervolgens de aceton weer verdampt. Dat gedeelte van het scherm zal dus kapot zijn en de schittering zal komen van het veranderen van het oppervlak door het scherm.

de nagellakremover op zich is niet bijzonder giftig. Aceton helpt alleen wel andere stoffen door je huid heen te dringen, maar niet iets om nu nog van in paniek te raken.

Maar bedenk wel dat mogelijk een deel van het plastic los kan laten en aan je vingers plakken. (en zo binnenkrijgen). Het is dus niet zozeer de nagellakremover, maar vooral het plastic van de ps3 zelf. Persoonlijk denk ik dat het allemaal wel mee zal vallen.

Berichten: 12.262

Re: Nagellak remover op 3ds

Aceton is natuurlijk wel giftig, maar dat is inmiddels wel verampt denk ik, dus geen reden tot zorg meer.

Wat er gebeurd is dat het plastic deels is opgelost in de aceton, en als het opdroogt krijgt het oppervlak een iets andere vorm. Dat ziet er lelijk uit, maar wanneer het weer helemaal droog is is het verder compleet ongevaarlijk.

Voor het verwijderen van lastige resten op plastic kun je voortaan beter isopropanol gebruiken - dat lost lijmresten aardig op, en tast de meeste plastics niet aan.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Berichten: 227

Re: Nagellak remover op 3ds

Benm schreef: ma 09 apr 2012, 13:37
Aceton is natuurlijk wel giftig, maar dat is inmiddels wel verampt denk ik, dus geen reden tot zorg meer


Aceton lijkt me niet iets om van in paniek te raken als je er een keer mee in contact komt. Niet iets om dagelijks mee te spelen, maar niet iets waar de TS zich zorgen over zou moeten maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Nagellak remover op 3ds

Om nog even aan te vullen: de gekleurde ringen of lijnen komen doordat er een hele dunne laag wordt gevormd. De kleur op elke plek heeft te maken met de precieze laagdikte. Zie voor meer uitleg bijvoorbeeld http://www.kennislink.nl/publicaties/kleur-bekennen

Berichten: 12.262

Re: Nagellak remover op 3ds

soepkip88 schreef: ma 09 apr 2012, 16:24
Aceton lijkt me niet iets om van in paniek te raken als je er een keer mee in contact komt. Niet iets om dagelijks mee te spelen, maar niet iets waar de TS zich zorgen over zou moeten maken.


Paniek is overdreven, maar het is toch wel een oplosmiddel dat je als gemiddelde burger zou moeten vermijden.
Victory through technology

Reageer