werking manometer

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 76

werking manometer

Ik begrijp de weking van een manometer niet: in mijn cursus staat dat wanneer er een lagere luchtdruk is vacuum gaat uitzetten meer dan wanneer er een hogere luchtdruk is. En dan kan je door de druk op een balans de druk meten. Ik snap niet waarom een lagere luchtdruk een een grotere uitzetting heeft?

Berichten: 27

Re: werking manometer

Kijk eens of je hier iets aan hebt.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Manometer



Een eenvoudige manometer is een U-vormige buis, de ene kant is in contact met de atmosfeer (en dus op atmosfeerdruk); de andere helft verbonden met de te meten druk. De buis is gevuld met een vloeistof (kwik, alcohol, water). Wanneer de twee drukken gelijk zijn, bevinden de twee vloeistofoppervlakken zich op hetzelfde niveau, stijgt de te meten druk dan daalt de vloeistof in die kant van de manometer.


Volgens de hydrostatische wet kunnen we het drukverschil berekenen:
Afbeelding

Voor kleine drukverschillen gebruikt men ethanol, voor grotere kwik.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: werking manometer

yvesvdv schreef: za 28 apr 2012, 12:51
Ik snap niet waarom een lagere luchtdruk een een grotere uitzetting heeft?
omdat die lagere druk wordt uitgoefend op een verend doosje, dat zelf (grotendeels) vacuüm is getrokken.
aneroide.png
aneroide.png (58.5 KiB) 787 keer bekeken
De druk binnenin dat verende doosje is zo (nagenoeg) constant, dwz nagenoeg 0. Een hogere luchtdruk drukt de "veer" een fractie van een millimeter verder in, en deze minieme beweging wordt versterkt door een systeem van hefboompjes totdat een duidelijke wijzeruitslag zichtbaar is. Bij een lagere luchtdruk veert het doosje weer uit.

Je kunt zo'n systeem ook elektronisch maken door het doosje tegen een rekstrookje o.i.d. te laten duwen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer