Schoonmaken van een waterput.

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 926

Schoonmaken van een waterput.

Ik heb hier een waterput welke ik gebruik voor het sproeien van de tuin: gras, planten, struiken en diverse vruchten (pruim, peer, appel, aardbei, frambozen etc etc. De leiding van de put zal zo'n 5 à 7 meter diep zijn.

Het systeem is waarschijnlijk 3 jaar niet meer gebruikt. Na het aansluiten van de electra pomp doet het systeem prima.

Maar het probleem is dat na plm 12 uur stilstaan het water niet meer wordt opgepompt. Ik voeg dan water toe in de leiding en met wat manipuleren met de motor wordt het water weer opgezogen en werkt het systeem weer prima.

Mijn buurman zegt dat het ventielsysteem dat onderaan de leiding is gemonteerd de oorzaak is, die kan vuil zijn maar ook dat een veer die regelt dat het open en weer dicht gaat niet goed werkt. In neem aan dat de veer van metaal is en mogelijk vastgeroest is. Ook de omgeving van de onderzijde van de leiding kan smerig zijn. Dat zijn stenen die daar omheen worden gelegd.

Ik heb een aantal keren met een hoge druk lucht systeem lucht in de leiding geblazen, maar dat geeft geen resultaat.

Op internet vind ik verder geen oplossing, wel zou azijn een mogelijkheid zijn. Mijn buurman -die hier al jaren woont en de leefomgeving goed kent- adviseert om zoutzuur in de leiding te gooien en dat 24 uur te laten staan.

Mijn vraag is nu: wat is wijsheid, wat is de oplossing ?

Met dank voor de reacties terug.
nothing will change without a rebel

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Schoonmaken van een waterput.

Zoutzuur zou kunnen werken, maar het beste is om eens naar het ventiel te kijken: haal de buis omhoog. Zonder beweging zoiets schoonmaken is zeker niet eenvoudig. Misschien moet het ventiel wel worden vervangen. Zoutzuur in een put gooien klinkt mij niet als "wijsheid".

Gebruikersavatar
Berichten: 926

Re: Schoonmaken van een waterput.

Ik heb nog niets ondernomen met zoutzuur. Wel heb ik met een tuinslang een verbinding gemaakt tussen de waterleiding van mijn huis en de buis van het grondwater (via een verbindingsnippel van de pomp).

Ik heb water uit de waterleiding naar de buis, dus naar de bodem van de bron, laten stromen. Na een korte periode stopte de toevoer van de waterleiding (waarna ik de kraan dicht draaide) en dus stond er druk op het geheel. Dat kon ik goed voelen door de tuinslang in te drukken of beter gezegd niet meer kon indrukken,

De druk bleef zeker 48 uur zo, daarna neemt deze druk iets af. Je zou nu kunnen zeggen dat het ventiel gesloten moet zijn.

Door tijdgebrek heb ik nog niets ondernomen om eea te controleren, maar ik neem aan dat mijn theorie van het gesloten ventiel klopt.

Tenzij ik iets over het hoofd zie.
nothing will change without a rebel

Reageer