De massa van bierschuim.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 11

De massa van bierschuim.

Onlangs heb ik een klein experiment uitgevoerd.

Ik heb gemeten:

De massa van een leeg bierglas (fluitje, 0.2 liter): 130 gram.

De massa van een bierglas geheel gevuld met bier (u weet wel, die goudgele vloeistof): 330 gram.

De massa van een bierglas vol met bierschuim (u weet wel, die belletjes): ????

Natuurlijk weet ik het antwoord van de laatste meting ook wel, maar ik verzoek u om op basis van uw algemene kennis en intuitie, dus niet door het nadoen van de meting, aan te geven, wat u denkt dat de uitkomst is.

Bij voorbaat hartelijk dank, ik kom hierop terug natuurlijk.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De massa van bierschuim.

Schuim heeft een hele lage massa dichtheid dus ik denk dat het maar een paar grammen extra zal zijn :) .
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Re: De massa van bierschuim.

Als je het schuim laat zakken, zou je er van opkijken hoeveel bier er nog overblijft.

Ik gok op 150 gram (met bierglas uiteraard)

HV

Berichten: 11

Re: De massa van bierschuim.

Het aantal reacties is nog wat teleurstellend. Durft u niet? Kom op, doe een gok!

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: De massa van bierschuim.

Ik zie dat je een Nederlander bent, dus dat zal waarschijnlijk bierschuim van flutbier zijn. Na het oplossen van het schuim gaat dus nog ongeveer een derde van het glas vol zijn met flutbier, de massa is wel niet veranderd. Dat bierglas zal dus ongeveer 197g wegen, en dus ook het glas vol met flutbierschuim.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: De massa van bierschuim.

Denkertje70 schreef: ma 23 jul 2012, 20:57
Als je het schuim laat zakken, zou je er van opkijken hoeveel bier er nog overblijft.

Ik gok op 150 gram (met bierglas uiteraard)

HV
Ja maar dan heb je geen glas met bierschuim meer.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Re: De massa van bierschuim.

Roelland schreef: do 26 jul 2012, 16:35
Ja maar dan heb je geen glas met bierschuim meer.
Er werd gevraag om op kennis en intuitie af te gaan, deze zegt mij dat wanneer het schuim 'gezakt' is tot bier, dat de massa en volume steeds het zelfde blijft. Alleen bij het 'gezakte' schuim zit het gas gescheiden vanboven en de vloeistof vanonder. Voor de rest is er niets verandert.
317070 schreef: do 26 jul 2012, 15:02
Ik zie dat je een Nederlander bent, dus dat zal waarschijnlijk bierschuim van flutbier zijn. Na het oplossen van het schuim gaat dus nog ongeveer een derde van het glas vol zijn met flutbier, de massa is wel niet veranderd. Dat bierglas zal dus ongeveer 197g wegen, en dus ook het glas vol met flutbierschuim.
Het zou mij verbazen dat het zoveel zou zijn, maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Heeft het soort vloeistof een invloed op het resultaat?

HV

Berichten: 11

Re: De massa van bierschuim.

De tussenstand is als volgt:

Roelland: 130 gram + een paar gram.

Denkertje70: 150 gram.

317070: 197 gram.

Ik hoop op nog een paar reacties, dan kom ik er in de loop van het weekend op terug.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: De massa van bierschuim.

Zojuist een halve liter heerlijk koele Ozujsko pivo in een maatbeker die op de keukenwegschaal stond geschonken en een mooie schuimkraag er op gezet. Onmiddellijk het volume van de vloeistof en het schuim bepaald en opgeschreven, alsmede het totaalgewicht van beker en bier. Gewacht totdat al het schuim verdwijnen zou.

Helaas, het vleesch is zwak. Ik kon die heerlijk koele lonkende goudgele dorstlesser hier in het warme Kroatië niet weerstaan, en heb het met genoegen opgedronken, burp! Proef falikant mislukt.

Soms kan natuurkunde meer vragen dan een mens op wil brengen. Sorry.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: De massa van bierschuim.

Ik volg 317070. Zal voor het plezier 196 g zeggen, maar volgens dezelfde redenering.
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: De massa van bierschuim.

Ik ben geen bierdrinker, maar het lijkt me dat schuim voor minstens 95 % uit lucht bestaat.

Dus hooguit 10 gram bier + 130 gram glas = 140 gram totaal.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 306

Re: De massa van bierschuim.

ik zeg zo'n 6 kilo. Maximaal.

en zo niet, dan zal het wel zo'n 145 gram zijn.

Berichten: 11

Re: De massa van bierschuim.

En vanavond dan de bekendmaking van de uitkomst van het experiment.

Allereerst mijn dank voor de reacties, en respect voor allen die niet zo flauw zijn geweest om het zelf te meten en het resultaat als zelf bedacht antwoord te geven.

De gegeven antwoorden lopen uiteen van '130 + een paar gram' tot 'maximaal zo'n 6 kilo'.

'130 + een paar gram' interpreteer ik als 135 gram.

Het antwoord 'maximaal zo'n 6 kilo' heb ik uit de uitkomsten geschrapt, mede omdat dezelfde respondent in hetzelfde antwoord aangeeft dat het 'anders wel zo'n 145 gram zal zijn'.

We houden dan de volgende antwoorden over:

135 gram.

140 gram.

145 gram.

150 gram.

196 gram.

197 gram.

Gemiddeld was de verwachting 160.5 gram.

Het glas woog 130 gram en de inhoud was 0.2 liter, dus de gemiddelde verwachting was dat een liter bierschuim 30.5*5 = 152.5 gram zou wegen.

Het resultaat van de meting tijdens het experiment was evenwel 226 gram,

zodat vastgesteld moet worden dat een liter bierschuim (226-130)*5 = 480 gram weegt.

Persoonlijk vind ik het opmerkelijk dat een liter bierschuim dus met geen mogelijkheid tot een kleiner volume valt samen te persen dan iets minder dan de helft.

En dat bier slechts een iets meer dan 2x grotere dichtheid heeft dan dat luchtige schuim.

In een kubieke centimeter bier zitten dus maar iets meer dan 2x zoveel biermoleculen als in

een kubieke centimeter belletjes. Ik blijf het moeilijk voorstelbaar vinden.

Wat doen we met deze kennis?

We hoeven in de kroeg dus niet meer meteen boos te worden als de schuimkraag iets te dik is. De barman verkoopt geen lucht zoals vaak gezegd wordt, maar 48% bier, dat valt dus reuze mee.

De barman hoeft geen moeite meer te doen om iets dikkere schuimkragen te verkopen, het voordeel is veel kleiner dan hij vermoedt.

Tenslotte:

Ik zou nu graag nog de (gemiddelde) diameter van de belletjes en de dikte van de wand van de belletjes uitrekenen, maar volgens mij moet ik dan één van die twee weten. Weet iemand daar toevallig iets over?

Berichten: 306

Re: De massa van bierschuim.

317070 schreef: do 26 jul 2012, 15:02
Ik zie dat je een Nederlander bent, dus dat zal waarschijnlijk bierschuim van flutbier zijn. Na het oplossen van het schuim gaat dus nog ongeveer een derde van het glas vol zijn met flutbier, de massa is wel niet veranderd. Dat bierglas zal dus ongeveer 197g wegen, en dus ook het glas vol met flutbierschuim.
Congratulations!

Reageer