microcursus krachten samenstellen en ontbinden.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 84

microcursus krachten samenstellen en ontbinden.

http://www.wetenschapsforum.nl/index.php/topic/41633-microcursus-krachten-samenstellen-en-ontbinden/

Hallo ik was dus de microcursus aan het lezen. In puntje 3.6 zeggen ze dat de alfa 53° is kan iemand dat uitleggen want ik dacht dat het 180-53=127° moest zijn want je moet dat groen streepje bepalen en de hoek die daar tegenover ligt is toch niet 53°?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: microcursus krachten samenstellen en ontbinden.

Ik snap je redenering niet helemaal waarom het 127° zou moeten zijn. Misschien kun je het zelf al inzien door in te schatten of de getekende hoek kleiner of groter dan 90° is. Deze formule heet de cosinus-regel, misschien kun je je uitleg vinden wanneer je daar op googelt.

Berichten: 84

Re: microcursus krachten samenstellen en ontbinden.

Je moet toch de hoek kennen tussen het volle blauw lijntje en het rode stippellijntje? de hoek is toch 53° tussen de volle lijntjes?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: microcursus krachten samenstellen en ontbinden.

De hoek tussen de twee krachten, resp. rode en blauwe vector, is 53 graden. Dat is in dit geval een gegeven. Stel het je voor als een blauwe sleepboot die in oostelijke richting trekt, een rode sleepboot die in ongeveer noord-noordoostelijke richting trekt.

In het parallellogram gevormd door die twee vectoren en hun parallellen (de rode en blauwe stippellijn) zal de groene vector de optelling van beide krachten voorstellen. In dat parallellogram ga je dus die diagonaal berekenen.

De berekeningswijze daaronder (met de generalisatie van de stelling van Pythagoras) is correct.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 84

Re: microcursus krachten samenstellen en ontbinden.

Jan van de Velde schreef: do 23 aug 2012, 21:06
De hoek tussen de twee krachten, resp. rode en blauwe vector, is 53 graden. Dat is in dit geval een gegeven. Stel het je voor als een blauwe sleepboot die in oostelijke richting trekt, een rode sleepboot die in ongeveer noord-noordoostelijke richting trekt.

In het parallellogram gevormd door die twee vectoren en hun parallellen (de rode en blauwe stippellijn) zal de groene vector de optelling van beide krachten voorstellen. In dat parallellogram ga je dus die diagonaal berekenen.

De berekeningswijze daaronder (met de generalisatie van de stelling van Pythagoras) is correct.
maar als je 53° neemt dan bereken je toch de kleine diagonaal het moet toch de andere zijn?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: microcursus krachten samenstellen en ontbinden.

Ik geloop warempel dat je gelijk hebt
\(F_{res}^2=8^2+5^2-2 \cdot 8 \cdot 5 \cdot \cos(127)\)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: microcursus krachten samenstellen en ontbinden.

aadkr schreef: do 23 aug 2012, 22:36
Ik geloop warempel dat je gelijk hebt
\(F_{res}^2=8^2+5^2-2 \cdot 8 \cdot 5 \cdot \cos(127)\)
waar jij een min gebruikt in de formule gebruikt de cursus een plus. De cosinus van 127º is zelf al negatief, daarmee kom je in dat plaatje uit die cursus met de formule uit de cursus uit op ca 6,4 en daarmee op de lengte van de kleine diagonaal.

Ik denk dat hiermee de verwarring is opgelost?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer