Grafiek constante bij ... in functie van ...?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 620

Grafiek constante bij ... in functie van ...?

Men doet een experiment met een apparaat.

Men laat een kogel k vallen tot op een in hoogte verstelbaar platform p. Bij iedere instelling van de hoogte h (dus afstand k tot p) hoort dan ook een valtijd t. Met de gevonden meetresultaten wenst men een grafiek te bekomen die een rechte lijn geeft.

Wat moet men uitzetten?

Mogelijkheden:

h als functie van t

sqrt(h) als functie van t

sqrt(2h) als functie van t²

h als functie van sqrt(t)

Het volgende heb ik berekend:
\(
t=\sqrt{(2h)\over g} <br>

t^2=2h/g <br>

gt^2=2h <br>

g=2h/t^2
\)
Sorry voor de vervelende breuken...\over wilde vandaag niet erg meewerken in TeX.

en aangezien g constant is (ongeveer 9,81 m/s²), zou ik dus zeggen dat 2h/t² constant is...Dat komt aardig in de buurt van het antwoord sqrt(2h) in functie van t²...

Kan iemand me verder helpen? Want als je dat zegt, en g laat vallen omdat die toch constant is, kom je uit:

2h=t² en dan kom je dus uit sqrt(2h) = t <=> t = sqrt(2h) en dus niet t² zoals een van de mogelijke oplossingen zegt...

Help!

-S.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Berichten: 620

Re: Grafiek constante bij ... in functie van ...?

ik heb het al...na lang nadenken en opzoeken...ik begreep gewoon niet goed wat "als functie van" betekende...nu weet ik dat vb. a in functie van b wilt zeggen dat men b wilt berekenen (door af te zonderen) door a in een formule te steken...Zo kom ik dan als antwoord uit:

sqrt(h) als functie van t (ik denk omdat sqrt(h) enkel moet voorkomen in de formule die t verklaart) =>

t = sqrt(2h/g) = (sqrt(2) sqrt(h)) / sqrt(g)

en zo staat sqrt(h) in functie van t...niet sqrt(2h) omdat dit niet in de opgave gegeven is als mogelijk antwoord.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: Grafiek constante bij ... in functie van ...?

ik heb het al...na lang nadenken en opzoeken...ik begreep gewoon niet goed wat "als functie van" betekende...nu weet ik dat vb. a in functie van b wilt zeggen dat men b wilt berekenen (door af te zonderen) door a in een formule te steken...
Juist niet. De uitdrukking a als functie van b, wil zeggen dat je a uitrekent door b in een formule te zetten, ook wel geschreven als a(b). Dus, tijd als functie van hoogte zou zijn een functie t(h), en hoogte als functie van tijd zou zijn een functie h(t). Let ook op je taalgebruik: "als functie van", niet "in functie van".

Berichten: 373

Re: Grafiek constante bij ... in functie van ...?

Een paar algemene opmerkingen die van dienst kunnen zijn voor dit soort vragen. Kijk eens of je ze logisch vindt klinken.

De grafiek van grootheid a als functie van grootheid b is een rechte lijn door de oorsprong
\(\Longleftrightarrow\)
a is evenredig met b.

a is evenredig met b
\(\Longleftrightarrow\)
a / b is constant.

Reageer