pentasol, pentachlorophenol

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 130

pentasol, pentachlorophenol

Ik ben op zoek naar de eigenschappen van pentasol, triviale naam voor pentachlorophenol.

Als ik op internet informatie hierover zoek staat er dat het een pesticide is. Maar ik weet dat het in Griekenland als medicijn gebruikt word, waarvoor weet ik niet.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?? :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: pentasol, pentachlorophenol

iid wel moeilijk om er iets over te vinden, kan je anders ietsje meer uit breiden? Zoals zeggen wat je ervan weet en wat precies je zoekt? Dat vernauwd zoek werk

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 130

Re: pentasol, pentachlorophenol

Wat ik er al van weet: het stofje heet pentasol, dat is de triviale naam voor pentachlorophenol. (benzeenring met 5 chloor en 1 hydroxy)

Wat ik wel zeker weet is dat het in Griekenland als medicijn gebruikt word. Waarvoor weet ik eigenlijk niet precies.

Als ik op internet informatie zoek over deze verbinding dan schijnt het dat deze verbinding een pesticide is, zeer zeer giftig dus en dat het gebruikt word om hout te impregneren.

Meer weet ik er eigenlijk niet over maar ik vind het wel een raar idee dat het een pesticide blijkt te zijn en dat het in andere landen gewoon als medicijn gebruikt word.

Weet iemand hier meer van??

Gebruikersavatar
Berichten: 12

Re: pentasol, pentachlorophenol

PENTACHLOROPHENOL wordt ook gebruikt bij euthenasie bij dieren. maar pas op de triviale naamgeving. pentasol wordt ook wel gegeven als corticosteroid bij Morbus Crohn en Colitis Ulcerosa, tevens wordt het gemixed in bepaalde huidcremes... Maar of dit nu PCP is weet ik niet..

Berichten: 130

Re: pentasol, pentachlorophenol

Morbus Crohn en Colitis Ulcerosa??? ;)

Wat zijn dat? :shock:

Het ging eigenlijk over pentasol, via internet ben ik erachter gekomen dat dat pentachlorophenol was.

Dus pentachlorophenol is hetzelfde als PCP?

Vind het nog steeds een raar idee dat het als pesticide en als medicijn gebruikt word, misschien twee verschillende verbindingen? Een medicijn en een pesticide??

Ik zou het echt niet meer weten. ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: pentasol, pentachlorophenol

is pcp is dat geen deactivator van nmda-receptor? Pcp als in angeldust?
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 130

Re: pentasol, pentachlorophenol

Deactivator van een nmda-receptor?? :shock:

Wat houd dat in??

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: pentasol, pentachlorophenol

wel je hebt verschillende manieren om signalen over te brengen, je hebt bv adrenaline en zijn receptor. Je hebt ook aminozuren die als signalen dienen en hun receptors NMDA is daar een voorbeeld van. Dit is een kanaal dat als het open staat Ca en Na door laat en dus een depolarisatie veroorzaakt(=signaal). PCP is een molecule die in dit kanaal zich vestigd en dus het kanaal sluit. Nmda is een activator laat dus signalen door en activeert delen in de hersenen als pcp bind dan heb je problemen. Meestal sterk halucinogeen.

Let wel ik weet ni of die pcp's hetzelfde zijn. Ik ken het onder de naam pcp, angel dust(mega gevaarlijke drug) en phencyclidine
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 130

Re: pentasol, pentachlorophenol

Dan vermoed ik toch dat het over 2 verschillende verbindingen gaat: namelijk: een pesticide en een medicijn.

Toch wel vreemd opzich dat die twee dezelfde naam hebben!

Re: pentasol, pentachlorophenol

Volgens mij is de grens tussen medicijn/genotmiddel/vergif nogal onduidelijk:
  • Een afgeleide van curare (vergif) wordt gebruikt als spierverslapper in de geneeskunde
  • Codeïne, morfine en methadon zijn opiaten (afgeleid van opium)
En zo zijn er vast nog veel meer voorbeelden

Het is dus meer een kwestie van dosering en wijze van toedienen of iets schadelijk is of niet.

Berichten: 5

Re: pentasol, pentachlorophenol

osmose schreef:Ik ben op zoek naar de eigenschappen van pentasol, triviale naam voor pentachlorophenol.

Als ik op internet informatie hierover zoek staat er dat het een pesticide is. Maar ik weet dat het in Griekenland als medicijn gebruikt word, waarvoor weet ik niet.

Kan iemand mij hier meer over vertellen?? ;)


Hallo,

Ik ben ook op zoek naar pentasol. Mijn pony schijnt dit binnen te hebben gekregen en ik probeer te achterhalen wat het is en nog liever waar het vandaan komt.

Ik heb gelezen dat het ook in stoffen zit die gebruikt worden voor euthanasie bij honden en katten.

Verder ben ik er nog niks mee opgeschoten.

Ook schijnt het te worden gebruikt in injecties voor slechte hoorngroei ( bij hoeven dus).

Nou wie weet heb je er iets aan.

Als pesticide wordt het gebruikt tegen een bepaalde schimmelgroei.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: pentasol, pentachlorophenol

Wiki (EN) suggereert dat het vrij snel gemetaboliseerd en uitgescheiden wordt. Dat zou ook best eens voor paarden kunnen gelden.

Klik

Klik

En hier kan je veel info vinden over toepassing van medicijnen. Probeer een paar verschillende merknamen zou ik zeggen (er staan er op de wiki-pagina een paar, helemaal bovenaan).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: pentasol, pentachlorophenol

Mrtn schreef:Wiki (EN) suggereert dat het vrij snel gemetaboliseerd en uitgescheiden wordt. Dat zou ook best eens voor paarden kunnen gelden.

Klik

Klik

En hier kan je veel info vinden over toepassing van medicijnen. Probeer een paar verschillende merknamen zou ik zeggen (er staan er op de wiki-pagina een paar, helemaal bovenaan).
Bedankt voor je reactie.

Is er misschien ook bekend, als het vrij snel zal worden uitgescheiden, of dus de opname ervan dan recentelijk moet zijn?

Hier bij ons thuis kan ik het niet terug vinden. Zou het in het hooi kunnen zitten?Sommige stoffen blijven namelijk giftig in hooi anderen zijn na het hooien onschadelijk geworden. De pony is eerste paasdag gekocht. Dan zou ik haast denken als het snel metaboliseert dat opname ervan ook van een kort geleden moet zijn? Wat is vrij snel?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: pentasol, pentachlorophenol

Het hooi of de bedding kan wel degelijk besmet zijn, bijvoorbeeld met houtkrullen van geïmpregneerd hout.

Over het tempo van uitscheiden kan ik je niets zeggen over paarden, daarvoor zal je iemand moeten inschakelen die veel weet over paarden (vanuit medische hoek). Wiki is een beetje dubbel:
(..) PCP is quickly eliminated from tissues and blood, and is excreted, mainly unchanged or in conjugated form via the urine. Single doses of PCP have half-lives in blood of 30 to 50 hours in humans. Biomagnification of PCP in the food chain is not thought to be significant due to the fairly rapid metabolism of the compound by exposed organisms.
Blijkbaar scheiden meerdere organismen het snel uit maar dan nog spreken de andere links van toxiciteit bij vrij lage doses.

Dit soort artikelen gaan al snel vrij diep.

Helaas weet ik niet genoeg over paarden en hun metabolisme om hier echt zinnige dingen over te zeggen.

Een voorbeeld is dat katten paracetamol bijna niet kunnen metaboliseren (verwerken) en dus is de dosis in vergelijking tot mensen verschrikkelijk hoog (en langer). Wat voor ons niet toxisch is, is het voor een kat dan wel. Zo'n vergelijking kan ook best opgaan voor paarden in dit geval.

klik

en

klikLinks in beeld even zoeken op "Pentachlorophenol"
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: pentasol, pentachlorophenol

Mrtn schreef:Het hooi of de bedding kan wel degelijk besmet zijn, bijvoorbeeld met houtkrullen van geïmpregneerd hout.

Over het tempo van uitscheiden kan ik je niets zeggen over paarden, daarvoor zal je iemand moeten inschakelen die veel weet over paarden (vanuit medische hoek). Wiki is een beetje dubbel:

Blijkbaar scheiden meerdere organismen het snel uit maar dan nog spreken de andere links van toxiciteit bij vrij lage doses.

Dit soort artikelen gaan al snel vrij diep.

Helaas weet ik niet genoeg over paarden en hun metabolisme om hier echt zinnige dingen over te zeggen.

Een voorbeeld is dat katten paracetamol bijna niet kunnen metaboliseren (verwerken) en dus is de dosis in vergelijking tot mensen verschrikkelijk hoog (en langer). Wat voor ons niet toxisch is, is het voor een kat dan wel. Zo'n vergelijking kan ook best opgaan voor paarden in dit geval.

klik

en

klikLinks in beeld even zoeken op "Pentachlorophenol"
Okeeeeee, wij hebben wel houten omheiningen en die zijn uiteraard behandeld met rotzooi tegen houtrot en bijten. Daar ga ik nu mee aan de slag om te zien of hij het daar van oppikt. Helaas de andere pony niet meegenomen om te controleren hoe hij in zijn vel zat. Wij gingen hoefafdrukken laten maken om hoefschoenen van rubber te laten maken voor de pony en toen kwam die man, die de schoenen maakt, ( Handelsonderneming Gerrit Smit uit Rijssen) met een nieuwe methode ( al wel toegepast bij mensen) om via twee metalen plaatjes het hele paard in te scannen in een speciaal ontwikkeld programma dat het hele lichaam controleert op goede en slechte stoffen. Als we de andere pony ook mee hadden genomen ( die heeft al schoenen) dan had ik dus kunnen zien of hij het ook bij zich heeft. Als dit zo is komt het dus hier bij ons thuis vandaan.

Ook sporen van asbest had hij bij zich, die raak je volgens mij nooit meer kwijt???

Reageer