Symbolische toolbox Matlab.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 2.589

Symbolische toolbox Matlab.

Graag had ik de symbolische toolbox in matlab gebruikt. Echter ik stoot hier al onmiddellijk op volgende probleem stel dat ik volgende uitdrukking heb:

Code: Selecteer alles


subs(sym('(x-a)/(x+a)'),['x'  'a'],['4'  '5'])

Dan hed ik graag zowel x als a gesubstitueerd door 4 en a door 5 maar ik krijg als resultaat gewoon (x-a/x+a)

Hoe komt dit?

Wat wel werkt is dit in twee keer doen:

Code: Selecteer alles


een=sym('(x-a)/(x+a)');

twee=subs(een,'x','4')

subs(twee,'a','5')

Echter het is belangrijk dat het in één keer kan dit omdat ik het probeer te gebruiken om meerdimensionale limieten uit te rekenen maar is dat wel een goed idee?

Groeten.

Gebruikersavatar
Berichten: 68

Re: Symbolische toolbox Matlab.

Doet dit wat je wilt?

Code: Selecteer alles


syms x a;

F=(x-a)/(x+a);

subs(F,[x,a],[4,5]);

Overigens is die stap F = ... niet nodig (je kan gelijk je formule in subs gooien). Maar dit vind ik wat overzichtelijker :) .

Voor subs hoef je geen aanhalingstekens bij je symbolen te doen. Vandaar dat matlab bij jou weer een symbool als antwoord gaf.

Berichten: 2.589

Re: Symbolische toolbox Matlab.

dat werkt maar wat is het verschil tussen sym en syms?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Symbolische toolbox Matlab.

syms doet hetzelfde maar je kan in 1 call meerdere symbolische variabelen aanmaken (bron)

Berichten: 2.589

Re: Symbolische toolbox Matlab.

hoe komt het dan dat het bij mij de eerste keer niet werkte en nu wel?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Symbolische toolbox Matlab.

Omdat je het verkeerd gebruikt denk ik. sym dient om aan te geven dat een bepaald karakter als een variabele beschouwd moet worden, maar jij plaatst er meteen een hele expressie in.

Berichten: 2.589

Re: Symbolische toolbox Matlab.

ja zoiets heb ik nodig van een hele string ineen keer aparte symbolische expressie te maken dat heb ik van hier: http://www.mathworks.com/matlabcentral/ ... ead/263902

hoe moet dat dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Symbolische toolbox Matlab.

Je moet eerst aan MATLAB vertellen wat de symbolen in de expressie zijn door apart sym('x') en sym('a') aan te roepen. Of je kan beide tegelijk doen met syms. Als MATLAB niet weet dat je met x en a symbolen bedoelt, dan zal hij kijken of er variabelen met die naam zijn en de numerieke waarde daarvan gebruiken.

Berichten: 2.589

Re: Symbolische toolbox Matlab.

oké bedankt voor de reactie.

Reageer