Benodigdheden voor een laboratorium en opmerkingen voor beginners

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 56

Benodigdheden voor een laboratorium en opmerkingen voor beginners

Hallo wetenschappers,

Ik ben een scholier en zit in 1Gymnasium. Ik ben zeer geïnteresseerd in de wetenschap. Mijn voorkeur gaat vooral uit naar de scheikunde. Hoewel ik er nog niet ontzettend veel over weet, wil ik wel graag een laboratorium opzetten. Toch weet ik niet exact welke objecten en chemicaliën erg functioneel zijn. Bovendien is het nogal gecompliceerd waarin ik me moet verdiepen. Ik heb al gekeken naar anorganische scheikunde. Is dit in principe mogelijk om daarmee te beginnen? Of is dit te ingewikkeld?

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Vriendelijke groet,

Lancelot

Berichten: 50

Re: Benodigdheden voor een laboratorium en opmerkingen voor beginners

Waarom zou je uberhaupt een lab willen opzetten? Je krijgt al voldoende practica voorgeschotelt op school.

En wat voor soort proefjes zou je willen doen? En chemicalien gaan kopen/proefjes mee doen lijkt mij niet erg veilig wanneer je er nog niet genoeg van afweet.

Van die hele simpele huis tuin keuken proefjes kan je er genoeg op internet vinden, als je daarin geintresseerd ben kan ik je wel een bestandje sturen. Maar daar heb je geen lab voor nodig.
“We are so vain that we even care for the opinion of those we don't care for.”
- Marie von Ebner-Eschenbach

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Benodigdheden voor een laboratorium en opmerkingen voor beginners

Er zijn wel zogenaamde scheikundedozen in de handel waarmee je thuis zelf proeven kunt doen. Zoek wel een ruimte die goed geventileerd is als je dit inderdaad van plan bent.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Benodigdheden voor een laboratorium en opmerkingen voor beginners

Ik begrijp je punt zeker. Ik zou het dan erg waarderen als ik je bestand zou mogen ontvangen. Toch moet ik mededelen dat je voor bepaalde experimenten wel wat benodigheden nodig hebt. Bovendien krijg ik nog geen scheikunde. Ik krijg slechts "Techniek". Dit vak is een creatief schoolvak waarbij je technische tekeningen maakt en het getekende object creëert.

In ieder geval bedankt voor je advies.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Benodigdheden voor een laboratorium en opmerkingen voor beginners

Hoi Lancelot,

Ik vind het leuk dat je enthousiast bent, maar zomaar wat gaan experimenteren en stofjes bij elkaar gooien is niet zo'n goed idee. Scheikunde kan best gevaarlijk zijn, zeker als je niet weet welke reacties er precies optreden.

Ik denk dat onze DIY (Do It Yourself) experimenten wel iets voor jou zijn. Deze kan je gemakkelijk, op een verantwoorde manier, thuis uitvoeren. Neem je een kijkje? Klik.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Benodigdheden voor een laboratorium en opmerkingen voor beginners

Kijk anders ook eens op de website van de stichting C3

Of, misschien zit er bij je in de buurt een afdeling van de Jonge Onderzoekers. Ook daar kun je onder begeleiding experimenten uitvoeren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 56

Re: Benodigdheden voor een laboratorium en opmerkingen voor beginners

Ontzettend bedankt kravitz. Ik heb inderdaad even gekeken en het zijn allerlei interessante experimenten. Toch heb je wel een aantal benodigdheden nodig. Het is dan eventueel handig om veelvoorkomende benodigdheden aan te schaffen. Ik vind het in ieder geval erg overzichtelijk. Bedankt.

Reageer