Interferentie

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Interferentie

Hallo

Ik twijfel bij de volgende vraag: als je bij interferentie van vacuüm overgaat naar gewone lucht (atmosfeer druk), verandert er dan iets aan de afstand tussen de heldere "bandjes" van je interferentiepatroon?"

Iemand die hier raad mee weet?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Interferentie

Welk experiment heb je nu voor ogen? Een laserstraal door een dubbele spleet, waarbij er ergens in het optische pad zich lucht bevindt?

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Interferentie

physicalattraction schreef: wo 29 mei 2013, 19:58
Welk experiment heb je nu voor ogen? Een laserstraal door een dubbele spleet, waarbij er ergens in het optische pad zich lucht bevindt?
Ja inderdaad en ik vraag me dus af of er iets gebeurt met de afstand tussen de heldere bandjes wanneer je vergelijkt bij (1) doorheen vacuüm je licht stuurt en (2) doorheen gewone lucht je licht stuurt.
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Interferentie

De lichtsnelheid in lucht is iets lager dan in een vacuüm, en omdat de frequentie niet wijzigt is de golflengte in lucht dus iets korter.

Interferentie is het versterken door samenvallende golftoppen en -dalen, of het uitdoven door samenvallende dalen en golven.

Ik zou dus denken dat de heldere en donkere bandjes in het interferentiepatroon van licht van dezelfde frequentie iets breder zouden moeten zijn in een vacuüm dan in lucht.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Interferentie

Ik ben het eens met het verhaal van Michel. Hierbij wordt aangenomen dat het gehele optische pad zich in lucht bevindt. Indien slechts een gedeelte van het pad zich in lucht bevindt, kun je lenswerking krijgen. Het is dan van belang dat je precies aangeeft waar de grensvlakken tussen lucht en vacuüm liggen, voordat we er een antwoord op kunnen geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 721

Re: Interferentie

Michel Uphoff schreef: do 30 mei 2013, 01:25
De lichtsnelheid in lucht is iets lager dan in een vacuüm, en omdat de frequentie niet wijzigt is de golflengte in lucht dus iets korter.

Interferentie is het versterken door samenvallende golftoppen en -dalen, of het uitdoven door overlappende dalen en golven.

Ik zou dus denken dat de heldere en donkere bandjes in het interferentiepatroon van licht van dezelfde frequentie iets breder zouden moeten zijn in een vacuüm dan in lucht.
Oké, dat is me duidelijk :-) . Dankjewel!
physicalattraction schreef: do 30 mei 2013, 09:44
Ik ben het eens met het verhaal van Michel. Hierbij wordt aangenomen dat het gehele optische pad zich in lucht bevindt.
Aanname klopt!
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Reageer