Rekenhulp gezocht

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 5

Rekenhulp gezocht

Hoi,

Ik heb morgen een Rekenexamen en ik vroeg me af of ik geholpen kon worden met de volgende vragen, en dan vooral hoe pak ik zo'n vraag aan en niet zo zeer wat het antwoord is , want de antwoorden heb ik al.

- 12,25% van een getal is 147. wat is het getal ?

-3,14159 x ( 2,75 x 10^-2)^2 =

-21,6/152,28\

Ik mag natuurlijk geen rekenmachine gebruiken , en die laatste is een staartdeling, ik weet niet hoe ik daarbij geholpen kan worden maar als iemand het weet hoor ik het graag.

alvast bedankt,

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Rekenhulp gezocht

Als 12,25% van een getal gelijk is aan 147, waaraan is dan 1% van dat getal gelijk, dus wat is het gevraagde getal?

Bedenk dat (a∙b)² = a²∙b², dus 3,14159∙(2,75∙10-2)2 = …

Ga eens na hoeveel keer je 21,6 van 152,8 kunt aftrekken. Dit is je quotiënt dat je rechts van de staartdeling opschrijft. Wat er na de aftrekking van dit aantal maal 21,6 overblijft noemen we de rest. Als je een getal a deelt door b en daarbij een quotiënt q en een rest r overhoudt, dan geldt: a = b∙q+r. Bij een staartdeling schrijf je links b op, daarna a en rechts q. Door daarna b∙q van a af te trekken houd je r over.


In dit geval geldt: a = 152,8 en b = 21,6, dus bepaal nu q en r om de staartdeling te voltooien.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Reageer