Maximale hoogte gebergte

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Maximale hoogte gebergte

De hoogste berg op aarde is de Mount Everest.....8850 mtr hoog.

Ik vraag mij af... zijn bergen aan een maximum hoogte gebonden op onze aarde...of op een ander hemellichaam?

heeft dit te maken met de gravitatie... ik heb eens gelezen dat dat met de getijdekracht te maken heeft!.... is dat zo?

Gebruikersavatar
Berichten: 123

Re: Maximale hoogte gebergte

De hoogste berg op (ik geloof) Mars is ~30 km.

Daar is de zwaartekracht 3 keer zo zwak als hier g=3m/s^2 ipv 9.81.

Het heeft dus te maken met hoe hard de zwaartekracht de berg in bedwang houdt.

Berichten: 31

Re: Maximale hoogte gebergte

Het heeft te makn met de kern van de planeet waarop de berg zich bevindt, evengod als de zwaarte kracht van die planeet, je zou dus moeten kijken wat de opwaardse kracht van de stof, waar de berg zich op bevindt. De zwaartekracht van de berg is rechtevenredig verbonden met de opwaardsekracht van de stof onder de berg. in theorie zou dus de berg oneindig groot kunnen zijn als de zwaartekracht 0 is, ik hoop dat je hier iets mee kunt!!!
our world is a body killed bij a cancer cold the Human race

Gebruikersavatar
Berichten: 589

Re: Maximale hoogte gebergte

our world is a body killed bij a cancer cold the Human race


cold = called
How will it end?

Re: Maximale hoogte gebergte

Patient schreef:Het heeft te makn met de kern van de planeet waarop de berg zich bevindt, evengod als de zwaarte kracht van die planeet, je zou dus moeten kijken wat de opwaardse kracht van de stof, waar de berg zich op bevindt. De zwaartekracht van de berg is rechtevenredig verbonden met de opwaardsekracht van de stof onder de berg. in theorie zou dus de berg oneindig groot kunnen zijn als de zwaartekracht 0 is, ik hoop dat je hier iets mee kunt!!!
our world is a body killed bij a cancer cold the Human race
als je wilt weten hoe iets zich zal gedragen kijk je naar interne en externe factoren: intern: opbouwmateriaal van de berg, dus is het staal of zand of klei, of misschien stroop. verder nog interne temperatuur en misschien nog andere interne eigenschappen. extern denken we aan gravitatie(deze is van buiten, bijvoorbeeld door de aarde gericht op de mount everest), weersomstandigheden, op aarde kun je ook denken aan grondontginning ofzo, als je bij voorbeeld de bomen op een berg kapt gaat het zand verschuiven en wordt de berg dus kleiner(factor: mens) , middelpuntvliedende kracht, op evenaar werkt deze kracht zegmaar anti-gravitatie. Met deze factoren zou je maximale hoogte kunnen berekenen, maar is wel een beetje lastig denk ik. Hoe hoog een berg wordt heeft natuurlijk te maken met de externe factor: oorzaak, bijvoorbeeld voorschuivend ijs of een vulkaan of aardverschuiving/beving, wind(duinen), misschien heeft een materiaal wel een enorme maximale hoogte maar als er niets gebeurd wat het daar brengt dan komt het er niet.

ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden

groeten

Berichten: 226

Re: Maximale hoogte gebergte

De hoogste berg op aarde is de  Mount Everest.....8850 mtr hoog.
Dat is t.o.v. zeeniveau.
Harrie schreef:Ik vraag mij af... zijn bergen aan een maximum hoogte gebonden op onze aarde...of op een ander hemellichaam?

heeft dit te maken met de gravitatie...
Hierbij gaat het om maximum hoogteverschil tussen top en voet van de berg.

De Mauna Kea op Hawaii is zo'n 10km.

Reageer