Wat is het verschil tussen Calcium Carbonaat, Calcium Sulfaat, Calcium Orotaat en Lithothamnium Calcareum?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Wat is het verschil tussen Calcium Carbonaat, Calcium Sulfaat, Calcium Orotaat en Lithothamnium Calcareum?



Deze zijn 4 vormen van calcium, ik lees regelmatig dat Calcium Carbonaat nauwelijks of zelfs helemaal niet opgenomen wordt door ons lichaam, Calcium Orotaat zou daarentegen dan weer goed opgenomen worden als ik de onderstaande video mag geloven?




http://www.youtube.com/watch?v=oAkvCHbneEU




En als laatst: mijn opa heeft onlangs een vit. D supplement gekocht in de bio-winkel, er zit naast vit. D ook nog wat calcium in: ‘Lithothamnium Calcareum’




Mijn vragen hieromtrent:




1) Kan iemand mij in het kort het verschil uitleggen tussen deze 4 calcium vormen?




2) Als je de video bekijkt gebruikt de persoon op de video op een gegeven moment een term zoals "key later of key lader", wat bedoeld hij daar exact mee?




3) Als je de video bekijkt zegt hij op 04:01 dat Calcium Carbonaat en mensen die koemelk drinken waar van nature Calcium Carbonaat in zit, dat deze vorm van Calcium nauwelijks en zelfs helemaal niet opgenomen wordt door ons lichaam, verder zegt hij ook dat mensen die veel koemelk drinken waar van nature Calcium Carbonaat in zit, dat deze vorm van calcium er voor zorgt dat het lichaam calcium weghaalt uit de botten om de calcium waardes in het bloed op peil te houden, ik schrok wel even, in hoe verre klopt dit???




4) In de video wordt er nauwelijks over Calcium Sulfaat gesproken, wordt deze vorm van calcium wel opgenomen door ons lichaam en getransporteerd naar de cellen die het nodig hebben? Of haalt deze vorm van calcium ook calcium weg uit de botten?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Wat is het verschil tussen Calcium Carbonaat, Calcium Sulfaat, Calcium Orotaat en Lithothamnium Calcareum?

Even heel algemeen: je moet op dit forum geen medisch advies zoeken. Voedingssupplementen zijn geen eenvoudige kost, je moet zeker niet zomaar tabletten kopen en gaan slikken zonder daarover je arts te hebben geraadpleegd. Ook je opa dus. Er zijn heel veel bedrijven die je willen doen geloven dat je heel oud kunt worden, maar alleen als je hun hooggeprijsde voedingssupplementen neemt. Wantrouw die berichten maar.

Dit terzijde geschoven even een paar antwoorden:

Voor dit filmpje moet je maar net doen of je het niet hebt gezien. Vreselijk. Die man weet niets van chemie, en ik neem niet aan dat hij meer weet van voedingsleer. Hij gebruikt een mengsel van populaire en wetenschappelijke termen om bij kijkers de indruk te wekken dat hij er veel verstand van heeft en je dus bij hem moet kopen. Wat jij hoorde als 'key lader' is "chelatie".

We hebben het chemisch gesproken niet over "vormen van calcium", maar over calciumzouten. Calciumzouten verschillen chemisch in hun oplosbaarheid en hun reactiviteit. Maar wat dat in het lichaam betekent is daar een heel complex gevolg van. De man zegt bijvoorbeeld in het filmpje dat calciumcarbonaat een "rots" is die niet oplost, maar met maagzuur in de omgeving denk ik dat hij nog wel eens bedrogen uit kan komen.

Lithothamnium Calcareum is een alg, geen chemische stof. Veel van wat je daarover zo 1,2,3 vindt op het internet is ook weer pseudo-wetenschappelijk gewauwel!

Reageer