Hulp nodig bij koolstofverbindingen

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 25

Hulp nodig bij koolstofverbindingen

Hoi iedereen!,

Ik ben zojuist begonnen met een cursus scheikunde, ik ben inmiddels bezig met de naamgeving van alkanen, alkenen en alkynen.

Wat ik hieraan niet snap is het volgende:

Afbeelding

Bij deze verbinding tel ik slechts een hoofdketen van 5 C-atomen, dus ik dacht dat het in ieder geval om een pentyn ging.Daarnaast dacht ik dat er sprake was van zowel een methyl- als een ethylgroep. Helaas heb ik het schijnbaar helemaal mis, want de juiste naam van dit molecuul is : 4,4-dimethyl-2-hexyn

Kan iemand mij misschien uitleggen hoe ze hieraan komen?

Je zou mij er enorm mee helpen!

Berichten: 25

Re: Hulp nodig bij koolstofverbindingen

Ik lees nu net op een ander forum dat de hoofdketen van koolstofatomen niet noodzakelijk een rechte lijn hoeft te zijn, als dit inderdaad waar is dan snap ik de som denk ik al!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Hulp nodig bij koolstofverbindingen

Cursusje schreef: za 09 nov 2013, 16:20
Ik lees nu net op een ander forum dat de hoofdketen van koolstofatomen niet noodzakelijk een rechte lijn hoeft te zijn, als dit inderdaad waar is dan snap ik de som denk ik al!


het is de langste keten die de functionele groep bevat
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.853

Re: Hulp nodig bij koolstofverbindingen

In "werkelijkheid" is er geen enkele keten recht, want de hoeken om een koolstofatoom met 4 buren zijn allemaal ongeveer 109 graden. De hoeken die hier als 90 graden zijn getekend zijn dus in het echte molecuul net zo groot als de rechtdoor getekende verbindingen.

Berichten: 25

Re: Hulp nodig bij koolstofverbindingen

Bedankt voor de reacties!

Gelukkig snap ik het nu en de extra uitleg van jullie is natuurlijk van harte welkom

Reageer